Problem med btn Rocky Juwel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryggkiwi
    • July 2013
    • 1

    Problem med btn Rocky Juwel

    Hej!

    Har nyligen köpt ett Juwel Rio 240 och tänkte ha en btn Rocky juwel som bakgrund eftersom den är anpassad till karet och jag inte har nån lust att såga och greja för att få in bakgrunden

    När jag testde bakgrunden igår såg det ut så här http://i10.photobucket.com/albums/a1...8-28113119.jpg Hålet på bakgrunden för utblåset sitter ca 5 cm från röret på filtret och dessutom mycket längre ner. Är inte tanken att bakgrunden ska passa filtret eller blir jag tvungen att modda lite ändå?? En bit slang kan väl funka, men blir det verkligen bra när hålet i bakgrunden sitter så lågt, tänker att det inte blir nån vidare ytcirkulation? Och en slangstump som sticker ut ser väl inte vidare snyggt ut...

    Någon med tankar och idèer hur man kan få till en snygg och bra lösning?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Lite svårt att på fotot se hur högt den sitter - men om du vill ha utblåset i en annan höjd så är det ju bara att borra upp ett nytt utblås och plugga igen det gamla hålet.
    I de andra bakgrunderna så borrar man ju själv så det är ju det normala. Vad jag minns av Rocky-Juwel så satt hålet tidigare på en höjd som passade rätt bra till utblåset - men, men det var ju många år sedan som denna modell tillverkades och kanske har Juwel sedan dess förändrat utblåshöjden på sitt filter.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Hej och välkommen hit!
      Sätt dit en slangbit, det är svårt att täta ett gammalt hål så det ser snyggt ut.
      Lite bilder på det färdiga paketet sedan vore kul!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Sätt dit en slangbit, det är svårt att täta ett gammalt hål så det ser snyggt ut.
        Nja att trycka dit en frigolitbit och "måla" den med en brun tuschpenna funkar faktiskt ofta rätt bra.

        Håller annars helt med dig om att det skall bli kul att få se foton på det färdiga resultatet
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13132

          #5
          Utblåshålet ser ut att sitta löljigt långt ner faktiskt - typ på mitten. Du får väl göra som du fått tips om redan.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...