Är dessa stenar ok?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Är dessa stenar ok?

    Hej!
    Har varit ute och plockat på mig sten från ett stort grustag i fjällen. Kan ni se om ni tror dom är okej?
    Det där lilla skimret som syns på närbilderna, är det big NO eller är det okej?
    Går det bra att ha en ca 8 kg:s sten i akvarium? Lite otäckt att hantera runt glas, men den är jäkligt fin.
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Tack på förhand! Mvh Jimmy
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ser inte ut att vara några problem.

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Ser som sagt inte ut att vara något problem, dom var riktigt fin färg på!
      Några av mina stenar väger säkert upp mot 10kg styck och jag håller med, det är lite otäckt att hantera nära glas, allra helst om dom är så spetsiga som mina (kalksten). Men det går bra att ha så stora stenar i ett akvarium ja.

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Vad bra. Då blir de att bygga om lite i tanga-burken.

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Den stenen med en del vitt i är ingen fara heller?

          Kommentar

          • vargon
            • May 2013
            • 45

            #6
            Att säga att man plockat stenarna i fjällen säger ju föga, vilka fjäll pratar du om! Är det i ammarnäsfjällen så är sannolikheten att du hittat blyhaltigt material hyfsat stor och det är ett stort NO NO. Generellt så säger man ju att stenar som gnistrar av metaller bör undvikas.
            720L Malawi
            540L Malawi
            Och ca 1000 liter yngelkar i olika storlekar.

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              Tjaaa....Inte långt från ammarnäs. Arjeplogsfjällen. Finns ju en massa mörk sten med vad som ser ut som mycket rost på här, men sån sten har jag ju inte plockat. Ser ut som vanlig gråsten tycker jag. Det är ju inte mycket gnistrande på dom, men det kanske räcker med lite för att det ska vara farligt? Så all sten man har i akvarium måste vara utan det minsta gnister? I så fall kan det ju inte finnas många stenar som är okej.....:/

              Kommentar

              • vargon
                • May 2013
                • 45

                #8
                Ursprungligen postat av Falconer
                Tjaaa....Inte långt från ammarnäs. Arjeplogsfjällen. Finns ju en massa mörk sten med vad som ser ut som mycket rost på här, men sån sten har jag ju inte plockat. Ser ut som vanlig gråsten tycker jag. Det är ju inte mycket gnistrande på dom, men det kanske räcker med lite för att det ska vara farligt? Så all sten man har i akvarium måste vara utan det minsta gnister? I så fall kan det ju inte finnas många stenar som är okej.....:/
                Givetvis kan man ha stenar som glimmar, men då måste man ju veta vad det är för sten man hittat för att undvika problem.
                jag vet att det finns mycket sten som innehåller bly runt Krappisvaara man hade ju en gruva för det ändamålet i Laisvall.

                Ville bara påtala risken
                Senast redigerad av vargon; 13 August 2013, 11:42.
                720L Malawi
                540L Malawi
                Och ca 1000 liter yngelkar i olika storlekar.

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  #9
                  ja det är så klart bäst att vara på den säkra sidan. I andra trådar har jag läst att det ska vara väldigt svårt att hitta stenar som är farliga att ha i akvarium men ändå blir man ju konfunderad när det väl kommer till kritan. Försöker ju endast plocka stenar som ser "vanliga" ut. Men vad menas med skimmer då egentligen...? För nästan alla stenar skimmrar ju mer eller mindre. Jag kan nästan ingenting om olika bergarter, så ni som orkar se på bilderna kanske kan se vad det är och om det är någon fara. Dom flesta verkar ju plocka sina akvariestenar i naturen nu mer. Gå in på djuraffärerna och köpa sten blir dyrt + att jag tycker nästan alla stenar som går att köpa ser så onaturliga ut.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Det ser ut att vara gnejs, dessutom ser det ut att vara stenar som slipats i vatten, så de är med stor sannolikhet säkra.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Falconer
                      • November 2005
                      • 786

                      #11
                      Okej, tackar! Enda jag är osäker på är ju detta jävla skimmer. Hittar man en sten som ser bra ut så vänder man på den, då är det alltid lite skimmrande prickar nånstans som gör en osäker. Men de borde väl vara okej om inte det är väldigt mycket metalliska prickar? Tycker alla stenar har några små blanka prickar.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av Falconer
                        Okej, tackar! Enda jag är osäker på är ju detta jävla skimmer.
                        Det är väldigt gott om glimmerskiffer i området. Tyckte några av stenarna såg ut som det, men jag tyckte inte jag såg något glimmer så jag antog allt var gnejs.
                        Glimmerskiffer är lerskiffer som utsatts för högt tryck och hög temperatur när fjällen bildades, den borde också vara OK.

                        Sten som bara ser ut som "vanlig gråsten" är som regel säker, särskilt om den som dina stenar är rundslipad (dvs har legat i vatten länge och lättlösliga metaller i ytlagret lakats ut).
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • AnnikaW
                          • August 2003
                          • 343

                          #13
                          Jag vet inget om stenarna, men kan inte låta bli att kommentera hunden. :-)
                          En norsk lundehund? Fin!

                          Kommentar

                          • Falconer
                            • November 2005
                            • 786

                            #14
                            Ursprungligen postat av AnnikaW
                            Jag vet inget om stenarna, men kan inte låta bli att kommentera hunden. :-)
                            En norsk lundehund? Fin!
                            Hej!
                            Jajemen, det är norsk lundehund. Har två. Dom var väldigt nyfikna när jag höll på med en hög stenar på golvet.

                            Kommentar

                            • Magah
                              • July 2012
                              • 43

                              #15
                              Hej! Lånar tråden lite, har plocka lite sten i bäcken brevid fjällstugan, men blev osäker på om de fungera i akvariumet när jag läste om att vissa skiffer innehåller metelloxid/ olja, är det här ens skiffer, fungerar de i akvariumet?vad tror ni?

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-08-26 15.59.42.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,2 KB
ID: 2149207

                              Kommentar

                              Arbetssätt...