Fossil i akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Fossil i akvarie

    Hej jag undrar om det är lämpligt att ha fossiler i akvariet eller om det är något farligt ämne i dom?

    Jag har själv fått för mig att dom skall vara gjorda av kalksten..
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    De är oftast* kalksten ja.

    * sandsten och skiffer kan också innehålla fossil
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Okej, men nu ser den exakt ut som en kalksten så det borde vara kalksten?

      Jag läste någonstans att det skulle vara olagligt att plocka kalksten på Gotland, gäller det även om man bor där?
      Eller är det mest det att folk inte ska plocka väskorna fulla och åka hem till fastlandet eller något annat land?

      Kommentar

      • SCB
        • November 2011
        • 134

        #4
        //Olof
        230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Dvs, man får plocka fossil så länge det inte rör sig om stora mängder. På Gotland har jag hört skräckhistorier om kommersiella fossilhandlare som kommit med lastbilar och med hackor gett sig på raukar - det är sånt man vill stoppa.

          Samtidigt kan man sätta även den sortens rovdrift, där man tar tonvis med kalksten, i ett sammanhang: denna bild visar en liten del av Cementas kalkbrott på Gotland som bryter 2.5 miljoner ton kalksten per år, och ett till lika stort planeras. Fossilen i de här kalkbrotten mals och bränns till cement.
          Senast redigerad av Azur; 30 July 2013, 09:45.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Okej, det var det jag trodde (biten om hur mycket man får plocka alltså)..

            Här är en bild på fossilen: http://s1070.photobucket.com/user/Ae...G0057.jpg.html

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ser ut att vara korallfragment. Ja, det är kalksten.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...