Fästa rot på bra sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Avendesora
    • October 2004
    • 179

    Fästa rot på bra sätt?

    Jag ska starta upp mitt akvarium igen och har fått tag i en snygg rot, efter lite runtflyttande så kom jag på hur jag vill ha den. Men problemet är hur jag skall få den att sitta stadigt. Vill helst inte sätta fast med silikon, vill kunna flytta den senare om jag gör om. Någon som har nått tips?
    Bifogade filer
    /Cattis
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag har haft rötter som inte velat sjunka, då har jag borrat hål och använt buntband för att fästa rötterna vid skifferplattor, och sen grävt ner skifferplattorna i sanden. Det har funkat bra. Om du vill att roten ska sitta som i bilden så kunde du kanske göra något liknande (fästa vikter i spetsarna som du gräver ned i sanden) och/eller använda en klämma eller skruvtving för att fästa överdelen vid kanten på glaset.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Avendesora
      • October 2004
      • 179

      #3
      Ja det kunde vara en bra idé att försöka med. Roten flyter ju troligen också så behöver nog tyngder ändå.
      /Cattis

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13130

        #4
        Jag har flera rötter som har den typen av placering som på din bild och det fungerar utan problem. När du placerar rotklumpen uppåt så försvinner det mesta av flytkraften. Sen tycker jag redmore-rötter går att lägga nästan hur som helst efter att den sugit upp vatten några dagar...

        2 ex.

        Senast redigerad av åheim; 21 July 2013, 12:20.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jag satte en rostfri skruv i mina rötter. o sen satte jag på en sugpropp. tadaaa. o nu hänger de från glaskanten som rötter från ett träd.

          Kommentar

          Arbetssätt...