lack till bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crileson
    • December 2002
    • 164

    lack till bakgrund

    god kväll alla!
    jag undrar vad ni använd för (klar?)lack som sista behandling på era frigolit bakgrunder. Ngt två komponents epoxi?
    Ngt som lackat med alcro eller nordsjö? Har en butik i närheten...
    Vore tacksam om ni visste märke och sånt...

    och... bakgrunden på bakgrunden, om man säger så, vad gör ni med den? man ska väl den inte bara vara kal frigolit, för det ruttnar väl förr eller senare?

    Ha en trevlig sommar!!!
    ------------------
    crileson
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=22255
  • matshall
    • April 2003
    • 42

    #2
    Jag använde mig av flüggers egna vattenbaserade 2 komponents golv epoxylack. Det var mycket billigare än epotex som många använder.

    När jag limmade fast bakgrunden så använde jag mig av mycket silicone så att inget vatten tränger in bakom bakgrunden.



    ----------------------
    222 l Eldbuk, scalar,Paletter, ancistrus

    /Mats

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #3
      Vad kostade flüggers lack?
      Någon mer som har använt den med gott resultat?

      Varför använder sig så många av epotex? är det för att det är en beprövad akvarielack eller?
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • matshall
        • April 2003
        • 42

        #4
        tror det var en 200 pix för en liter och jag använde kanske 0,2 till min bakgrund i ett 222l. Epotex är säkert väldigt bra men dyrt. Det är också ett vattenbaserat två komponents epoxylack. Jag fick tipset om flüggers lack för ett halår sedan och då hade den personen haft sin bakgrund i akvaiet i över ett år.

        /Mats
        ----------------------
        222 l Eldbuk, scalar,Paletter, ancistrus

        /Mats

        Kommentar

        • davide
          • February 2003
          • 1093

          #5
          OK... Tack
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

          Kommentar

          • crileson
            • December 2002
            • 164

            #6
            okej, två komponents epoxy. ska jag lägga på minnet.

            Sen det där med bakom. jag kommer inte att tömma mitt kar på allt vatten. inte vad jag har i planerna just nu i alla fall.
            Jag tycker bara att det vore säkrast att behandla hela frigoliten, för det kan säkert komma i kontakt med vatten någonstans. och när man lagt ner så mkt jobb vill man ju att det ska hålla.
            Så kan man behandla baksidan med lack också? fäster silikonet? borde det väl göra eftersom det fäster på glas?

            Har alla som gjort bakgrund av frigolit skippat baksidan??
            ------------------
            crileson
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=22255

            Kommentar

            • davide
              • February 2003
              • 1093

              #7
              Återupplivar denna tråd eftersom jag är sugen på veta svaret på frågorna som "crileson" ställde...
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

              Kommentar

              • Rille
                • October 2002
                • 259

                #8
                Jag lacka inte baksidan på bakgrunden. Vad jag har hört så ruttnar inte frigolit. Jag lacka min bakgrund med Epotex akvarielack, jag ville vara på den säkra sidan.
                www.ciklidsidan.tk (nya bilder upplagda 041219)
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=59101

                Kommentar

                • davide
                  • February 2003
                  • 1093

                  #9
                  OK... Nä jag tror inte heller det är några broblem, har det ju olackat i botten utan problem, men man blir ju bara lite orolig, vill ju inte riva upp den nya frigolitbakgrunden för en sådan "skit sak".
                  Tack för svaret...
                  MVH David
                  www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                  Kommentar

                  • zeke
                    • November 2002
                    • 260

                    #10
                    citat Crileson:

                    "Sen det där med bakom. jag kommer inte att tömma mitt kar på allt vatten. inte vad jag har i planerna just nu i alla fall.
                    Jag tycker bara att det vore säkrast att behandla hela frigoliten, för det kan säkert komma i kontakt med vatten någonstans. och när man lagt ner så mkt jobb vill man ju att det ska hålla."
                    --------------------------------------------------------------
                    Innan du limmar med silikon så bör du tvätta av ytorna med tex.
                    rödsprit för att få bort allt fett på ytorna så att det fäster bättre. och rödspriten måste tvättas bort noga innan du kan sätta dit några fiskar,vilket gör att du iallafall måste tömma karet, och om du ej har vatten på baksidan av bakgrunden så kan du ej gömma utrustningen bakom bakgrunden,vilket jag tycker är en av anledningarna med att ha en bakgrund i akvariet. Dessutom så försvinner en massa vattenvolym.Mer vattenvolym = lättare att hålla balans i akvariet.
                    Bara det bästa är gott nog;-)

                    Dennis..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...