Jag är nyfiken på att kanske köra med Holländsk sjösten i malawikaren. Har ringt runt till flera butiker men ingen har den. Vet någon vart i Göteborgsområdet eller på Västkusten där man kan köpa detta bottensubstrat. 1-2 mm alternativt 2-4
Holländsk sjösten på Västkusten
Kollaps
X
-
Jag tror nog att det finns "olika" holländsk sjösten på samma sätt som det finns olika "engelsk sjösten" vilket också innebär att det du menar med holändsk sjösten kan heta något annat om affären handlar av en annan grossist.
Så tipset är helt enklet att åka runt och kolla för att du skall var säkerAkvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Jag tror nog att det finns "olika" holländsk sjösten på samma sätt som det finns olika "engelsk sjösten" vilket också innebär att det du menar med holändsk sjösten kan heta något annat om affären handlar av en annan grossist.
Så tipset är helt enklet att åka runt och kolla för att du skall var säkerDessutom vill jag helst se den innan jag köper. Den engelska gillar jag inte alls, och s.k ciklidgruset ser i mina ögon onaturligt ut.
Kommentar
-
Då kan jag nog svara på min egen fråga. På hemväg från jobbet idag var jag inom Herkules. De hade inget sådant. Styrde sedan kosan till Hornbach/Hisingen. De hade något de kallade sjösten, 1-2 resp 3-4 mm Killen visste inte om det var danskt, holländskt eller vad. Fick se den också i ett av deras kar. Enligt min mening riktigt snyggt. Man kan ju också blanda i lite av det grova 5-8. TRor också att det kan passa att blanda i lite korallkross för att höja Ph. Ljusare än engelskt och Råda etc...... men inte helt vitt. Kan bli snyggt mot Slimline vit Faxe med hemmagjorda filterhörnor i samma Simline material och en bottenmodul M.
Är också himla trötta på allt vad Baskarp, Bläster eller Jula heter. Alldeles för finkornigt enl mig. Sanden driver runt och bildar dyner pga pumpflödet eller driver in i pumpen. Inte helt optimalt heller då jag gillar att ha lite grönt i karet. (C. Aponogetifolia resp Usteriana)
Nåväl, har några veckor till att fundera tills vi flyttat till nya huset första veckorna i augusti och sedan nyuppstart av flera kar. Ser det stora Malawi karet framför migSenast redigerad av Aquador; 08 July 2013, 18:43.Kommentar
Kommentar