Underlag till sten och rötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kazumi
    • June 2013
    • 8

    Underlag till sten och rötter

    Hej, jag har ett 180 liters Fluval akvarie och jag undrar 2 saker om just inrednings skydd till det.
    Jag tror det räknas som ett helglass kar så behöver jag har ett akvarie underlägg mellan möbeln som tillhör och akvariet?
    Sen har jag en rot som väger ganska mycket mellan 5-10 kg skulle jag gissa sen ska jag ha ganska mycket sten i hade jag tänkt så jag undrar om jag behöver ha frigolit under eller liknande? tänkte ha en säck Jula sand på 25kg, Är lite orolig eftersom jag hade ett akvarie som sprack och vill inte att det ska hända igen.
    Är det farligt om fiskarna gräver up ett underlag som tex frigolit? kommer ha malar i som säkert kommer gräva för att komma in under roten så det får inte bli farligt om detta händer.


    Tacksam för svar
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #2
    Lägg en frivolitet skiva i akvariet, innan du lägger i frigolitskivan så kan du du stryka ovansidan med akvariesilikon, med hjälp av en spackelspade, och strö på rikligt med sand. Skaka sedan bort överbliven sand och låt härda. Jag gjorde så med en 2 cm tjock frigolitskiva till mitt akvarium då jag har rejält med stenar.

    EK
    Senast redigerad av Erikderek; 23 June 2013, 19:07.
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #3
      Är tveksam om det behövs i karet om du inte har fiskar som gräver mycket/stora fiskar/eller mycket sten. Underlägg under helglas är ett måste. Frigolit funkar eller liggunderlag. Testade själv att beställa nåt som kallades akvarie-underlägg som visade sig vara snarlikt liggunderlag så det fick jag ingen direkt fördel av.

      Kommentar

      • Kazumi
        • June 2013
        • 8

        #4
        Jag kommer ha fiskar som gräver lite troligen och det kommer vara kanske 30kg sten om inte mer. akvariet är ett bowfront akvarie, kan det hända att det kommer med ett underlägg som ska vara under akvariet? köpte detta som ett paket akvarie pump värmare och bänk. Ska kolla in det med frigolit hur mycket silikon skulle man behöva? för att göra frigoliten säker för akvariet?

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Underlag till sten och rötter

          Jag har alltid kört på liggunderlag i akvarierna. Även då i Tanganyika och Malawi där det går i mycket sten samtidigt som de gräver konstant..

          Silikona inte fast något, det blir bara dumt i framtiden.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Kazumi
            • June 2013
            • 8

            #6
            Det skulle inte bli fast silikonat utan silikon på den övre delen för att det inte ska bli farligt när fiskarna gräver fram frigoliten men funkar ligg underlag bra? och är ofarligt för fiskarna?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Du behöver inte ha silikon på. Liggunderlag du funkar fint. Frigolit med. Inte farligt för fisken

              Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4 Beta

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #8
                Anledningen till att jag silikonade ovansidan och strödde på sand var rent estetisk om fiskarna skulle gräva sig ända ned till frigoliten så lyser den inte kritvit i akvariet. Det har ingen som helst funktion eller fastsättning att göra.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • Kazumi
                  • June 2013
                  • 8

                  #9
                  okej då förstår jag Ska kolla om jag kan hitta frigolit jag kan skära till för att ha under akvariet, kan bli ett helvete eftersom det är borrat i botten för ett ytterfilter men ska se om jag kan lösa det.

                  Tacksam för alla svaren.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13130

                    #10
                    Jag tycker det går lite till överdrift med den här frigolithistorian... Har man nån riktig bumling så kan man väl lägga en liten bit frigolit precis under den men annars är det bara att lägga dem direkt på bottenglaset och fisken kan ju inte underminera stenen då. Stenar som sen ligger ovanpå bottenkonstruktionen kan ju bara välta ner i sanden om man skulle råka riva nåt. Jag tänker som så också att frigolit har en stor lyftkraft och ger därför ett tryck uppåt så stenen inte ligger lika stabilt och du får en rasrisk.
                    Senast redigerad av åheim; 23 June 2013, 22:33.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...