Byta sand - utan att ta ur fiskar!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Byta sand - utan att ta ur fiskar!!

    Hej på er
    För något år sedan så såg jag ett youtubeklipp på när en kille bytte bottensubstrat i sitt akvarium utan att ta ur varken fisk eller vatten. Han gjorde det helt utan att grumla vatten och det var sjukt smart.
    Jag har för mig att han använde sig av petflaskor på något vis men jag minns tusan inte hur han gjorde.

    Jag har sökt på youtube men kan inte hitta det för jag vet inte vad jag ska söka på. Sist hittade jag det av en slump så jag sökte inte på just det.

    Någon som vet?

    /Bondmoran
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • åheim
    • April 2006
    • 13130

    #2
    Den enda metoden mig veterligen är att suga ur sanden med en slang, men man får ju räkna med att det blir ett rejält vattenbyte samtidigt. Har man grövre grus så måste det till en riktigt grov slang.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Jag har gjort så på ett 1125 liters. Det var fel sand i det tyckte jag. Mitt tips är att ha en grov slang så grus inte kan klumpa ihop och fastna. Många hinkar är också bra. Fungerade hur bra som helst. Fördelen var att förutom sanden fick jag med mig massa smuts också.

      Det är oerhört viktigt att sanden du häller i är helt ren, annars blir det rejält grumligt.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      Arbetssätt...