Rot utifrån den svenska naturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stinastygg
    • May 2013
    • 19

    Rot utifrån den svenska naturen

    Hej

    Plockade igår hem en fin "rot", eller snarare en bit stam med grenar som legat och torkat i en skogsdunge. Det ser ut att vara sälg.

    Säkert att stoppa i akvariet?
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Sv: Rot utifrån den svenska naturen

    Bara det inte är barrträd så funkar alla svenska träd

    Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

    Kommentar

    • Stinastygg
      • May 2013
      • 19

      #3
      Nä barrträd är det INTE, det är jag bombsäker på. Tack för svaret! Roten har legat i frysen hela natten för att alla ev. småkryp skulle dö. Är kokning nästa steg?

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        #4
        Sv: Rot utifrån den svenska naturen

        Det ska inte behövas, finns de som förespråkar det och andra inte. Är ju inte så många kryp som klarar av att leva uppe i luften och under vatten. Men jag brukar sätta kokande vatten på för det är lättare att få bort smuts och annat då, sen sväller träet lite så då kan det sjunka lite fortare

        Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

        Kommentar

        • Stinastygg
          • May 2013
          • 19

          #5
          Eller kan man stoppa den i ugnen?

          Kommentar

          • david87
            • June 2005
            • 710

            #6
            Ja du kan ju sätta den i ugnen, men det gör nog den bara torrare. Jag brukar bara koka upp vatten och sätta roten i en hink och hälla på vattnet. Låta svalna och så ner i karet

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              Ja tycker inte du ska lägga ner den i akvariet den kommer förmodligen ruttna. eller börja växa jätte mycket alger på den

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Det funkar finemang att ha rötter/grenar från naturen i karet, bara dessa har torkat och att det inte är några barrträd som man tar grenar av.
                Det ruttnar inte snabbare ellerväxer inte mer alger än på några "köperötter"
                Jag har både grenar från ek och syren i mina kar och det funkar bra
                Senast redigerad av PiaJo; 20 May 2013, 07:35.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                Arbetssätt...