Tegelstenar som beter sig märkligt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    Tegelstenar som beter sig märkligt.

    Vet att det finns många gamla trådar om tegelsten, men startar en egen.

    Hittade idag på jobbet en massa gammalt krossat tegel på stranden vid ett båthus. Små krossade bitar som legat i strandkanten i många år som har slipats helt runda och fina. Misstänker att det är gamla tegelpannor.
    Bestämde mig för att samla på mig en hink för det skulle bli skitsnyggt att täcka botten med i ett av mina akvarier.

    Offrade en halvtimma av min arbetstid för att plocka en hink och tog med mig hem. Har nu ikväll gnott rent alla små stenar med varmt vatten.
    När jag la i dom första stenarna så såg jag att vattnet blev dimmigt och det är precis som att dom löser upp sig. Väldigt konstigt för dom har legat många år i en av detta lands finaste sjöar med klart och fint vatten (Sommen). Om dom löser upp sig så borde dom ha försvunnit för länge sen kan jag tycka.

    Har haft både lerkrukor och rött tegel förr i mina akvarier men aldrig märkt att det har påverkat vattnet så.
    Någon som vet vad det är för konstigt ful-tegel jag har fått tag på och finns det nån chans att man kan använda det?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Har du surt vatten i akvariet? Tegel kan ha rätt högt kalkinnehåll, och då kan det (delvis) lösa upp sig om pH är lågt.

    Annars kanske det mest har att göra med att du skrubbade dem, och i såna fall försvinner nog dimman snart.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      PH ligger på 6.8 så då kanske det är lite både och då. Undrar bara så det inte är något som är skadligt. Men tegel ska ju inte va nåt farligt att ha i akvarier har jag lärt mig

      Jag provar och slänga i resten och håller koll framöver. Tack för det snabba svaret

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Det var nog nåt tillfälligt iaf för vattnet var bara dimmigt första dygnet, nu är det kristallklart igen
        Och pH har gått upp en aning men det har nog inte fiskarna något emot.

        Kommentar

        Arbetssätt...