Bekant sand? Chinchillasand 0,01 - 0,05mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    Bekant sand? Chinchillasand 0,01 - 0,05mm

    Tjo!

    Sitter ju och ska inhandla prylar till akvariet som ska installeras och köras igång snart!
    Problemet är att de zoo affärer som finns här runt har lite dåligt utbud av saker till akvariet.. så som sand så jag undrar

    Har nån den sand som beskrivs ovan? blir den mörkare i vatten eller håller den sig ganska ljus? jag är ute efter ljus och fin sand alltså.... om den skulle hålla ungefär samma ljushet i vatten så vore det ju perfekt!

    länk till produkt

    http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=380

    Tack på förhand!!
    Guardians Of Catfish - www.goc.se
  • malman
    • June 2003
    • 25

    #2
    hej,

    jag hoppas att du vet om att man inte kan ha ett tjockare lager än 2 till 3 cm för annars blir det en bildning av "sumpgas" i sanden då den sluter för tät. Den är väldigt svår att tvätta rent, jag gjorde ett försök med det men fick bara ett enda stort damm-måln som inte la sig på två veckor.

    I svar på frågan så tyckte jag att den blev lite mörkare men höll sig ungefär vid ursprungsfärgen. Jag skulle i och för sig försöka med en grövre kornstorlek.

    Hur som helst, lycka till!

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      I saltvattenskar där man sällan eller aldrig byter vatten använder folk sig av tjocka sandbäddar av väldigt fin sand. Denna sumpgas du pratar om är resultatet i en nitrat nerbrytande process. Iallafall jag anser att det är bra.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag håller helt med malman om att man inte skall ha något tjockt lager med väldigt finkornig sand utan jag skulle också rekommendera något grövre.
        Blir minst förvånad av det Magnus skriver om saltkar - de saltvattensexperter jag känner (själv är jag ingen sådan, även om jag haft saltvattensakvarier några gånger) "predikar" alltid tvärtom att man skall ha ett mycket tunt lager med grus.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • gugges
          • May 2003
          • 893

          #5
          Ni kan ju ha rätt... nån som då vet sand eller finare grus(om än inte så litet kanske 1mm?) som är väldigt ljust?

          De fiskar jag ska ha gillar tydligen alla lite finare sand på botten men kanske ska man inte ha så fin sand som den jag har nämt ovan då!

          Tack för svaren!
          Guardians Of Catfish - www.goc.se

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
            Jag håller helt med malman om att man inte skall ha något tjockt lager med väldigt finkornig sand utan jag skulle också rekommendera något grövre.
            Blir minst förvånad av det Magnus skriver om saltkar - de saltvattensexperter jag känner (själv är jag ingen sådan, även om jag haft saltvattensakvarier några gånger) "predikar" alltid tvärtom att man skall ha ett mycket tunt lager med grus.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Med risk för att vi lämnar ämnet lite så kan jag talaom att idén med dsb (deep sand bed) har under många år varit normen i amerikanska revakvarium. Under de senaste åren har även tyskarna tagit upp denna idén. Man vet att nitrat bryts ner i anaeroba miljöer i den levande stenen. Har man då skapat anaerob miljö i en tjocksandbädd så funkar det efter ett tag på ungefär samma sätt. Dessutom så kan dsb funka som en kalkreaktor (om man har kalkaktig sand). När co2 från nerbrytningsbakterierna lösersanden så ökar det ca och kh. Det finns system med dsb (bla ron shimeks) som funkat i flera år utan vare sig skummare eller kalkreaktor. Dock så brukarman uppskatta ett sådant systems livslängd till ca 10 år. Givetvis så är det många saltvattensakvarister som fortfarande förlitar sig på ingen eller lite korallgrus. Omdsb skall funka så skall den vara minst 12 cm hög och bestå av mycket fin sand (ca 0,005mm).
            Så där lärde du dig något nytt Kjell
            Om detta kan funka lika bra i sötvatten vet jag dock inte, det var en lite väl förhastad slutsats. Men ett experiment skulle vara interessant.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • masse_86
              • January 2003
              • 301

              #7
              Håller inte riktigt med om storleken på sanden!

              Jag har en DSB i mitt flodkräftakvarium. Den är väl ca 15cm djup och är av vanlig fin sand 1-0,??mm(vanlig byggsand). Från början var det väl egentligen till för att kräftan skulle kunna gräva. Men nu står den för den biologiska nedbrytningen i akvariet där jag inte har några växter. Jag har i stort sätt inget nitrat trots att jag matar ganska kraftigt(kräftan är rätt slösaktig med maten).

              Den har den klassiska skiktningen av en DSB med först ett lager som ser ut som vanlig botten sedan ett mörkare lager där jag tror de anaeroba bakterierna finns. Bakterierna bryter ned NO3 för att få syre så att de kan leva, så de äter inte direkt NO3. Det som blir kvar är N2 och sedan antar jag att de släpper ifrån sig CO2 vid cellandningen(precis som tropfrog sa). Efter det lagret kommer ett lager med cyanobakterier som lever av N2.

              Så jag skulle säga att en DSB skulle fungera lika bra i ett sötvatten!
              Det mesta går att fixa själv!!!
              //Masse

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Som jag trodde då
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...