Dumt att använda sköldpaddaesand i fiskakvarier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deltaco_56
    • February 2013
    • 205

    Dumt att använda sköldpaddaesand i fiskakvarier?

    Hej.

    Ska inreda ett begagnat akvarium som det tidigare var sköldpaddor i och jag har hört att dem bär på många sjukdomar.
    Fick med en hel del sand som sköldpaddorna hade tidigare, nu har jag kokat sanden och försöker nu rengöra sanden men efter jag har sköljt sanden kanske 15 gånger så ser jag ingen förbättring i klarheten. Vad beror detta på och borde jag inte använda sanden överhuvudtaget då den tidigare var till sköldpaddor?

    Tack i förhand
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av deltaco_56
    Hej.

    Ska inreda ett begagnat akvarium som det tidigare var sköldpaddor i och jag har hört att dem bär på många sjukdomar.
    Fick med en hel del sand som sköldpaddorna hade tidigare, nu har jag kokat sanden och försöker nu rengöra sanden men efter jag har sköljt sanden kanske 15 gånger så ser jag ingen förbättring i klarheten. Vad beror detta på och borde jag inte använda sanden överhuvudtaget då den tidigare var till sköldpaddor?

    Tack i förhand
    Har du kokat sanden borde alla farliga bakterier/virus bla som kan ha funnits försvunnit.

    Efter sköljning behöver du nog låta sanden vila en stund för att veta om det är dimmigt eller klart.


    Vill man inte bråka och stöka har ju tex bilbutteriks sand för inte många kronor alls per säck, var inga problem med grumlighet etc för mig att bara hiva i sanden och sedan vatten. Har fyllt på med lite mer sand senare och inga grumlighetsproblem.

    Kommentar

    • deltaco_56
      • February 2013
      • 205

      #3
      Okej, tack

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Jag använder Julas blästersand i mina akvarier. Runt en 50-lapp för en 25kg säck

        Kommentar

        Arbetssätt...