Bygga egen bakgrund...Gips??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    Bygga egen bakgrund...Gips??

    Många/alla skriver ju att man ska stryka underlaget med husfix alternativt cement i olika blandningar och sedan lacka osv..det borde gå lika bra att pensla på gips i lagon tjock konsitens i flera lager, och sedan lacka.Är det någon som har testat detta ??//Stefan
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag misstänker att lite fukt mot gipset inte är till någon fördel, mot husfix/cement är det inte lika "farligt".
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • stefan.peterson
      • February 2007
      • 165

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Jag misstänker att lite fukt mot gipset inte är till någon fördel, mot husfix/cement är det inte lika "farligt".
      Mmm.har också tänkt i den riktningen, å andra sidan så borde gipsets eventuella kemiska påverkan på vattnet vara positivare, iaf i ettt ciklid kar.....en del skriver ju att de karvar ut frigoliten o en del inte (bortsett från behov av plats för pump o filtermattor såklart), var säger du om det ?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är lite av en smaksak, men personligen skulle jag nog inte ordna med en bakgrund utan att gömma tekniken.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • stefan.peterson
          • February 2007
          • 165

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det är lite av en smaksak, men personligen skulle jag nog inte ordna med en bakgrund utan att gömma tekniken.
          Nä det känns ju som att skjuta förbi målet jag menade att karva bort "överflödig" frigolit sedan allt är gömt inkl filtermattor osv.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Eller bygga med olika delar av frigolit, och på så sätt gömma tekniken.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • stefan.peterson
              • February 2007
              • 165

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Eller bygga med olika delar av frigolit, och på så sätt gömma tekniken.
              Japp..har gjort ena gaveln klar nu dvs håller på med fix och färg.
              Hur ska man tänka när det gäller gallret för insugshålet. Mitt blir som en eldosa i väggen. Jag menar är det "stora hål" så kommer ju småskit att sugas in vilketvär bra, men oxå yngel kanske som iaf kan simma in där. Är det "små" hål så blir det snabbare igentäppt. Ser inget stort problemmi de i sig det är ju bara att plocka rent den, men vilken size på galler skulle du valt...1-2mm typ?

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                jag körde med ett grillnät. ganska stora maskor men jag får hoppas på att inte yngel simmar in. hade ett finmaskigare nät med. det skulle funka det med.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • stefan.peterson
                  • February 2007
                  • 165

                  #9
                  Tack för bilderna Hannes. Jag läste din tråd innan och den gav mig mycket ledning, tack. Bra med tändarn där för skalan.
                  siliconade du fast nätet eller cementerade de dit. Det borde väl kanske kvitta vilket!?

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Gips är inte lika stabilt i vatten som betong så om lackningen inte lyckas helt eller skadas har man en risk att gipsen efterhand löses upp.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • stefan.peterson
                      • February 2007
                      • 165

                      #11
                      Går inte att få tag sådant nät längre. tips på var köpa ?!
                      jag köte en sikt på kvantum som jag slaktade, det blev bra men synd att ta itu en ny pryl bara för att få tag i nätet. Kostade 34 kr

                      Kommentar

                      • Emil1981
                        • January 2013
                        • 55

                        #12
                        Prova insektsnät. Finns på varje bygghandel.

                        Kommentar

                        • stefan.peterson
                          • February 2007
                          • 165

                          #13
                          Mmmm..det fanns, fast de trodde att det vittrade sönder och blev " ömtåligt" efter att ha legat i vatten länge, och man vill ju helst slipp laga det....borde finnas inom tillverkningindudtrin?!

                          Kommentar

                          • stefan.peterson
                            • February 2007
                            • 165

                            #14
                            Getinge har när.

                            Kommentar

                            • stefan.peterson
                              • February 2007
                              • 165

                              #15
                              Nät

                              Kommentar

                              Arbetssätt...