Göra egen bakgrund. Tips och tankar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miagi
    • July 2007
    • 16

    Göra egen bakgrund. Tips och tankar

    Blev ju jäkligt taggad att göra om till mina påfåglar.
    Jag har funderat länge på att byta fiskar pga av att de röjer och skitar ner så mkt.

    Men nu känner jag att jag vill behålla dem. Men på ett villkor , det är att karet måste pimpas!!
    Det är ruggigt fult! Usch!

    Jag såg ju vackra bilder här i ämnet med bl.a. Punktbelysning från tak, vilket jag nog ska ha samt göra en bakgrund.

    Men frågan är hur håller en frigolitbakgrund med finbetong etc till hetsiga gnagande påfåglar??

    Skulle vilja skippa täckglaset men de lär ju hoppa ut. Kommer ljuset bli lika fint då?

    Samt en sista fråga , vill ni ge mig tips på något snyggt.
    Vill behålla svarta sanden som måste fyllas på . Men vill ha en färg på bakgrunden som framhäver deras röda färg.
    Ska det bli en ljusare bakgrund mot svart sand eller mörkare bakgrund??
    Tips och idéer mottages tacksamt!

    Här är en bild på "underverket"
    Ge mig tips!
    Karet är 540l




    Har ett charmigt snedtak ovanför.

    Miami
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: Göra egen bakgrund. Tips och tankar

    Belysningen blir bättre utan täckglas. Då får du fint skimmer på botten o som reflekterar upp i taket. Samt att du får ner mer ljus i karet. Ett täckglas tar bort en hel del (om det inte är helt nytt o inge kalkavlagringar o smutsiga på)

    Bakgrunden lackar du. Gärna med Epolan V eller Epotex. Epolan är en golvlack som blir väldigt hård så jag tror inte att påfåglarna gnager sig igenom.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Sv: Göra egen bakgrund. Tips och tankar

      Det var inte mycket inredning du hade där du. I med massa spretande rötter så de har lite att simma igenom :-)

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • Miagi
        • July 2007
        • 16

        #4
        Göra egen bakgrund. Tips och tankar

        Tack! Haha ne.. Tristaste karet ever. de trivas när jag plockade bort de andra rötterna

        Kommentar

        • Miagi
          • July 2007
          • 16

          #5
          Göra egen bakgrund. Tips och tankar

          Äh . Skickade iväg för tidigt.... De verkar trivas bättre när jag tog bort rötterna . Eftersom lekandet började då , nu kommer det ägg på löpande band..
          Så det har fått vara så tomt nu i ett år.... Men så tråkigt.
          Tänkte då en snygg bakgrund kunde göra det mer hemtrevligt.

          Kommentar

          • Miagi
            • July 2007
            • 16

            #6
            Göra egen bakgrund. Tips och tankar

            Ok, du tror inte De hoppar ur utan glaset ? Vågar jag prova utan. Känns som om de kommer skvätta ned hela golvet när de får sina ryck, heh!

            Vart köper jag frigolit?

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #7
              Ursprungligen postat av Miagi
              Ok, du tror inte De hoppar ur utan glaset ? Vågar jag prova utan. Känns som om de kommer skvätta ned hela golvet när de får sina ryck, heh!

              Vart köper jag frigolit?
              Jag tänkte nog ta bort mina täckglas snart, en ny belysning trycker i mer värme och jag får säkert problem i sommar om jag inte låter lite värme lufta ur.
              För att inte få massa fiskar på golvet tänkte jag ta rostfritt nät (maskstorlek ungefär 1cm) och ha som täcke för att hålla kvar bråkande fiskar.

              Kommentar

              Arbetssätt...