Byta grus med fiskar kvar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #16
    Kör du på att ta ur fiskarna så länge om du är tveksam, är nog säkrare i ditt fall då karet är mindre och kortare, och om du känner att dina fiskar är lättstressade.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • Jonatan1
      • December 2012
      • 37

      #17
      Ursprungligen postat av Christer5
      Ingen tvekan om att det bästa är att tömma akvariet,förvara fiskarna separat och fyll akvariet med det i förväg tvättade gruset.

      Plantera växterna och fyll med nytt vatten. Lätt som en plätt
      Det är BÄST ja, men funkar det att ha kvar fiskarna, utan att dom stressar ihjäl sig eller något annat händer ?
      //​Jonte från Åkersberga

      Kommentar

      • Jonatan1
        • December 2012
        • 37

        #18
        Ursprungligen postat av Rebah
        Kör du på att ta ur fiskarna så länge om du är tveksam, är nog säkrare i ditt fall då karet är mindre och kortare, och om du känner att dina fiskar är lättstressade.
        Mina fiskar blir inte stressade så lätt, stoppar jag ner handen i vattnet så antingen blir det inte så stor skillnad eller så kommer dom fram till handen/armen
        //​Jonte från Åkersberga

        Kommentar

        • Rebah
          • January 2012
          • 410

          #19
          I mitt fall kände jag att det blev mindre stress för fiskarna att låta dem vara kvar, då jag har rätt mycket inredning och växter+några nattaktiva malar, men en av nackdelarna blev ju att det gamla och nya gruset blandades lite mellan bytena. Så håller med övriga, men vill du abselut inte flytta fiskarna så kan du ju testa en liten del först och se hur de reagerar. Flyger de iväg storögda och bleka är det nog bäst att skaffa spänner ändå
          "The trees move... do you not see it?"

          Kommentar

          • Jonatan1
            • December 2012
            • 37

            #20
            Ursprungligen postat av Rebah
            I mitt fall kände jag att det blev mindre stress för fiskarna att låta dem vara kvar, då jag har rätt mycket inredning och växter+några nattaktiva malar, men en av nackdelarna blev ju att det gamla och nya gruset blandades lite mellan bytena. Så håller med övriga, men vill du abselut inte flytta fiskarna så kan du ju testa en liten del först och se hur de reagerar. Flyger de iväg storögda och bleka är det nog bäst att skaffa spänner ändå
            jag gör nog så som du säger, testar att byta en del av gruset och ser hur dom reagerar
            //​Jonte från Åkersberga

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #21
              Ursprungligen postat av Jonatan1
              Det är BÄST ja, men funkar det att ha kvar fiskarna, utan att dom stressar ihjäl sig eller något annat händer ?
              Svaret på den frågan får du när du testat... Kanske bättre att inte testa.

              Kommentar

              • Jonatan1
                • December 2012
                • 37

                #22
                Ursprungligen postat av simpson
                Svaret på den frågan får du när du testat... Kanske bättre att inte testa.
                Jag kan rota runt ganska ordentligt utan att mina fiskar verkar bry sig speciellt mycket, dom simmar runt på andra sidan akvariet bara
                //​Jonte från Åkersberga

                Kommentar

                • Jonatan1
                  • December 2012
                  • 37

                  #23
                  Jag har bytt grus i akvariet med alla mina fiskar kvar i, det gick bra, det vart ganska grumligt men ingen fara, det försvann på en halvtimme typ, jag tvättade gruset noga innan jag la i det så det vart inte grumligt från det nya gruset, jag va till och med tvungen att "vifta bort" fiskarna när jag höll på för dom va så j*kla nyfikna, så för mig gick det bra att byta grus med fiskarna kvar
                  //​Jonte från Åkersberga

                  Kommentar

                  Arbetssätt...