Bakgrund eller inte bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquabacke
    • January 2013
    • 72

    Bakgrund eller inte bakgrund

    Jaha nu har man fått hem nya karet, blev ett nytt Juwel Rio 300 (360L, 120*50*66)
    Så nu nästa steg, planering av inredning...
    Har suttit och kollat på olika alternativ på bakgrunder, BTN och annat snyggt...
    Men så slås jag av tanken att man kanske skall slippa bakgrund helt och hållet och bara köra med färg utanför glaset.
    Det som slog mig är att med heltäckande 3D bakgrunder så riskerar man att förlora djupkänslan i akvariet, speciellt som Rio bara är 50cm djupt.
    Någon som har några tankar idéer runt detta, hjälpa mig i mitt beslut om vad för bakgrund man skall välja.
    Naturligtvis är allt efter tycke och smak och skiljer sig åt. Men det jak tänkt mig är nått åt Amazonas djungel typ av stil med rötter och växter...
    Denna bakgrund skulle iofs vara perfekt, ger både 3D bakgrund och möjlighet att ge djupkänslan där bakgrunden inte täcker...
    Tropical Forest Tree Trunk er startskuddet på en helt ny æra indenfor baggrunde til akvarier. Baggrunden forestiller én stor...

    Fast priset sättet stopp, får bli nått att ha i mitt drömakvarium när jag lärt mig ;-)

    Men hur tänker ni andra om jag kan få bolla lite tankar...
    googlar man på aquascape så är det inte mycket bakgrunder utan där är det djupkänsla som gäller...
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Beror väl lite på vad du har tänkt köra i karet? Kör du tex ett fullproppat växtkar så kanske bakrunden blir överflödig tex

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Förr i världen gjorde man lådor bakom akvariet med någon form av bakgrund. Det förutsätter då att man håller även bakrutan fri från alger. Till och från använder jag svart / brunt / grått papper som bakgrund som jag skrynklat till för att det inte skall bli för platt intryck.

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Du kan ju alltid bygga en egen bakgrund, antingen med frigolit å grejer eller så kan man köpa massa små rötter å silikona/stapla mot bakväggen. Det enda är ju att det kan bli lite halv jobbigt att fånga fisk eftersom de blir många fina gömställen då.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • skoda-15
          • August 2010
          • 456

          #5
          Sv: Bakgrund eller inte bakgrund

          jag har byggt egen både kul lärorikt och så får man en bakgrund som igen annan har

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
          375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
          180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
          35 liters cocon kub med guppy och black molly

          Kommentar

          • hampusr

            • December 2010
            • 134

            #6
            Har man mycket växter så spelar bakgrunden mindre stor roll, har man tänkt ha det växtfritt så kan det nog vara kul att lägga lite extra på bakgrunden.

            Själv har jag planscher/plast bakom de flesta av mina kar, en "klippbild" och resten helsvart eller blå. I ett kar har jag btn-slimline "amazonas" vilket känns riktigt bra, men det tar ju lite plats och är inte gratis (såvida man inte vunnit den i zoopets fototävling).

            Jag har även byggt egen, men det är ett jäkla jobb och tar ju rätt lång tid även om man bara räknar torktider för lacket...

            Kommentar

            • Aquabacke
              • January 2013
              • 72

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Förr i världen gjorde man lådor bakom akvariet med någon form av bakgrund. Det förutsätter då att man håller även bakrutan fri från alger. Till och från använder jag svart / brunt / grått papper som bakgrund som jag skrynklat till för att det inte skall bli för platt intryck.
              Jo det känner jag till... Hade akvarium för 30+ år sedan ;-)

              men även med fullt med växter så skulle jag inte satsa på en massiv vägg med växter utan att ha ställen där man kan se bakgrunden och en blå/svart (eller låda) kan i dessa gläntor kapa ett djup, utan att man direkt ser an platt vägg (slimline)

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                I mitt 660l har jag 5st btn-moduler + växter och i mina andra två, ett 343l och ett 150l har jag bara bakrutan svart + rötter och massor av växter och dom är helt klart mina snyggaste kar.

                Kommentar

                Arbetssätt...