Björk i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elajsa
    • July 2012
    • 160

    Björk i akvariet?

    Hej! Har nyss lagt ut 300kr på en rot från djuraffären, och började nu fundera på rötter utifrån. Då min far är grävmaskinist och huvudsakligen jobbar med att dra stubbar känns ju detta som ett väldigt bra och billigt alternativ. Funkar björk? Bor uppe i norr, och här är det väl mest björk och barrträd... Har ni några bra förslag? Fungerar rönn kanske?
    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor
  • Mazzi
    • October 2006
    • 364

    #2
    Al och ek funkar bra, kanske rönn också. Björk har jag fått för mig att det är lite mjukt och inte håller så bra i vatten. Men som sagt ett ypperligt tillfälle att få tag i något riktigt snyggt. Roten har ju ofta snirkliga och intressanta former.

    /Mats

    Kommentar

    • Skägget
      • July 2009
      • 96

      #3
      Om du menar norr som i norr om dalälven så lär ju det vara svårt att få tag på ek som är det mest beständiga trädslaget vi har i vårt land. Men som sagt rönn, al och björk kan du ju hitta lätt men även asp. Tror att du ska sikta in dig på al först och främst. Al användes förr till att göra vattenledningar av vilket borgar för att det inte förorenar vattnet samt att så länge det är blött så bryts det inte ner i så hög takt. Be farsgubben ta hem lite al åt dig att experimentera med!
      200 liter SA
      180 liter sällskap
      54 liter viejita med vänner
      mp eheim 60 54 liter

      Kommentar

      • storfiskarn
        • December 2003
        • 158

        #4
        Bara Al.. Ek kan avge garvsyror, hur det skulle gå med någon flerhundraårig sjödrämkt ek vet jag inte. Björk ruttnar snabbt. barrträden avger terpentin... kanske lärk skulle gå? Det är väl de enda inhemska träd som skulle kunna konkurrera med Al... och möjligen sjödränkt ek....
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13130

          #5
          Jag kör en del färska träslag (ej barr) och det är bara grenar, större rötter tror jag är riktigt dåligt då de har stor fysisk yta och risken är att det försämrar vattnet drastiskt. Sen att det flyter är ju lite krångligt. Nä mitt råd är att hålla sig till tunna grenar.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Skägget
            • July 2009
            • 96

            #6
            Lärk är som tall fast med väldigt mycket mer harts så det är förmodligen riktigt dåligt.
            200 liter SA
            180 liter sällskap
            54 liter viejita med vänner
            mp eheim 60 54 liter

            Kommentar

            Arbetssätt...