Vart köper man stora redmoor-rötter i göteborgsområdet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wrandel
    • January 2013
    • 11

    Vart köper man stora redmoor-rötter i göteborgsområdet?

    Har vart å kollat på diverse akvarieaffärer samt hornbach, men har mest hittat mindre modeller.. Mitt kar är nämligen 1m högt så jag skulle vilja ha en rot som bygger åtminståne 50-60cm i höjd. Nån som vet?
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    #2
    Herkules Zoo har en del rötter, vet ej om de har riktigt så stora dock. Har du kollat där?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det brukar finnas i en välsorterad akvarieaffär, men har du kollat runt i din närhet kanske den idén är dålig.
      Herkules i Göteborg är nog den affären jag vet som har bäst sortiment på Redmoore häromkring. Kanske du kan ringa dem och kolla om de inte kan skicka, om du inte bor i närheten?
      Så tyvärr får du det tråkiga svaret att leta runt bland affärerna, om du nu inte väljer att beställa rötterna via affären. Kolla med dem om de inte ska köpa hem redmoorerötter snart, de säljs från grossist i stora lådor med olika storlekar, och de kan säkert beställa en XL-rot bland dessa.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • wrandel
        • January 2013
        • 11

        #4
        har vart på herkules och kollat en del ja, men då hade dom bara rätt små doningar då.. men det var iofs rätt utplockat i redmoore-lådan så det var kanske precis innan ny leverans.. men att snacka med dom är faktiskt ingen dum idé =) nån som vet vad dom brukar ligga på i pris per kg?

        Kommentar

        • Maligne

          • September 2012
          • 188

          #5
          Vet ej kilopris, det satt separata prislappar på dem när jag köpte häromdagen. Min kostade nog uppåt 200 och var lite mindre än den du är ute efter. Kan kolla måtten på min när jag kommer hem.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Skulle misstänka att kilopriset ligger runt 200-250:-, men fördelen med Redmoore är att de är ganska lätta för sin storlek. Och i mina ögon väl värda sitt pris.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Maligne

              • September 2012
              • 188

              #7
              Kollade på min nya nu och den är ca 40x35x35. Och den fick jag för uppåt 200 som sagt. Vikten vet jag icke tyvärr. Men det är en rätt stor "klump" på den förutom grenarna, och den väger väl lite grann.

              Kommentar

              • wrandel
                • January 2013
                • 11

                #8
                Ok ok.. Å en dubbelt så stor borde ju nästan kosta typ dubbelt så mkt då å 400 e ju överkomligt. Gäller de ju bara å fixa nåt stort å dränka den i nån månad jag fattat det rätt..

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av wrandel
                  Ok ok.. Å en dubbelt så stor borde ju nästan kosta typ dubbelt så mkt då å 400 e ju överkomligt. Gäller de ju bara å fixa nåt stort å dränka den i nån månad jag fattat det rätt..
                  Dom kostar betydligt mer eftersom de går på vikt och en som ser dubbelt så stor ut väger 4-6 ggr så mycket.

                  Jag har ju sålt några stora red moore-rötter på GCG-auktionen och de har där gått för mellan 300-500 kr och de som har köpt dom har tyckt att det varit fyndpris.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Dom kostar betydligt mer eftersom de går på vikt och en som ser dubbelt så stor ut väger 4-6 ggr så mycket.

                    Jag har ju sålt några stora red moore-rötter på GCG-auktionen och de har där gått för mellan 300-500 kr och de som har köpt dom har tyckt att det varit fyndpris.
                    Jag har en doning i mitt 310 som kostade 799 kronor, jag tror inte att jag betalat mindre än 350-400 för någon av rötter av detta slaget. Det springer iväg fort.

                    Det som krävs är en total brist på respekt för sin egen ekonomi, det är då hobbyn blir som roligast. :P
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Ferengi
                      • August 2008
                      • 399

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Det som krävs är en total brist på respekt för sin egen ekonomi, det är då hobbyn blir som roligast. :P
                      Dagens sanning!

                      Kommentar

                      • Peter79
                        • April 2012
                        • 311

                        #12
                        Jag skulle tipsa om Falskogs akvarie, inte precis i Gbg men strax utanför Borås, Där finns jätterötter, inte säker på vilka som är Remore dock.

                        //Peter

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          #13
                          Sv: Vart köper man stora redmoor-rötter i göteborgsområdet?

                          Ursprungligen postat av Peter79
                          Jag skulle tipsa om Falskogs akvarie, inte precis i Gbg men strax utanför Borås, Där finns jätterötter, inte säker på vilka som är Remore dock.

                          //Peter
                          Aktuellt utbud hos Falskog, fotat ikväll. Många stora rötter, 250 kr/kg.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1357766534241.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,7 KB
ID: 2145325
                          Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1357766551327.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,2 KB
ID: 2145326
                          Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1357766562728.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,2 KB
ID: 2145327
                          Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1357766573176.jpg
Visningar: 1
Storlek: 52,2 KB
ID: 2145328

                          Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Ursprungligen postat av wrandel
                            Har vart å kollat på diverse akvarieaffärer samt hornbach, men har mest hittat mindre modeller.. Mitt kar är nämligen 1m högt så jag skulle vilja ha en rot som bygger åtminståne 50-60cm i höjd. Nån som vet?
                            man kan ju även köpa rötter som är lite mindre och bygga ihop dem så att det blir lite höjd på dem
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...