Järn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    Järn?

    Är det dumt att ha mycket järn i bottebsubstratet? Har nämligen sand där det verkar finnas rikligt med järn i.

    Tack!
    /Nils
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: Järn?

    Ja det känns väl inte toppen. Varför åker du inte p köper sand på biltema /jula/swedol/hornbach istället så vet du att du får en helt naturlig produkt som funkar o är billigt

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • Dr.Dork
      • December 2012
      • 263

      #3
      Sv: Järn?

      Jo det blir nog så istället, känns bäst så. Men julas sand, den är ju 0.2-0.7 mm, den känns som den borde bli ganska kompakt när den kommer i vattnet? Är sandsnäckor ett måste?

      Förresten så är nog den sanden med järn i så naturlig, sem det går! Var nere och hämtade den vid en skogsstrand!

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Järn är OK. Så länge det inte är andra metaller. Man kan ju undvika att ta sand i Långban, Ytterby, Sala, Falun... och andra platser där man vet att det finns konstiga mineral. Vildfångad sand är ofta snygg genom att den är lite ojämn.

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Hoppas det inte gör något att jag kapar tråden men jag fick en fråga igår och den löd såhär.
          Eftersom järn är det som gör att växterna mår bra kan, kan man inte lägga i en järnbit i karet då?
          Hur ställer ni er till det?
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Å jag tillsätter järn till mina växter lol Men du har nog helt andra mängder i ditt.


            MVH Rikard

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Var det mina kar du menade ryskbompa.
              Om det var det så kan jag säga att det styrs av årstiderna här hur mycket järn vi har i vattnet, jag har märkt att nu på vintern är det mycket mindre än på vår o sommar och höst
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Förr i tiden la en del en järnskruv i akvariet. Andra köpte dyrt ferrogan. Om det skadade eller tvärtom vette hen...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

                  #9
                  Ursprungligen postat av solis
                  Var det mina kar du menade ryskbompa.
                  Om det var det så kan jag säga att det styrs av årstiderna här hur mycket järn vi har i vattnet, jag har märkt att nu på vintern är det mycket mindre än på vår o sommar och höst

                  Hehe ne tänkte på trådskaparen då han/hon har järn i sanden, medans en annan tillsätter järn till sitt substrat

                  Bra tips där men vinter/vår,sommar,höst. Då har man lärt sig nå nytt idag också, skönt!

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Vissa bergarter kan innehålla mineral med mängder av järn utan att det skadar växter, man får se upp bara så inte järnet följs av nåt skumt annat som det kan göra ibland. Å andra sidan innebär inte det att man har nåt i akvariet med massor av järn, må det sen vara sand eller en skruv, att man är per definition garderad mot järnbrist. Järnet kan förekomma i olika former och växterna kan inte ta upp somligt alls eller i alla fall dåligt. Vilka former som järn får i ett akvarium styrs av pH, syre, andra ämnen som kalcium mm, det kan därför olycka sig som så att det i o f s finns massor av järn i akvariet men att växterna inte kommer åt det och alltså lider brist.

                    I järngödning för akvarier har man ofta så att säga förpackat järnet så det stannar i en form som växterna kan göra sig nytta av. Det är därför ett säkrare sätt att tillföra järn än via att lägga ner en spik eller så i akvariet. Ett järnföremål i akvariet kan göra nytta för att tillföra järn till växterna men det kan också vara helt verkningslöst, det beror alltså på hur det ligger till med pH och en massa annat.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    Arbetssätt...