NPK värden i jord enligt D Walstad. Vad ska man välja?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freddess
    • February 2012
    • 117

NPK värden i jord enligt D Walstad. Vad ska man välja?

Diana Walstad vill att man ska ha lågt NPK värde på jorden (anges på säcken), den som finns med i hennes räkmanual:
    "Small planted tanks for pet shrimp" http://www.atlasbooks.com/marktplc/00388Shrimp.pdf

Hittade en sida om NPK:

Men den liknar ju inte de värden som är på säckarna i butikerna.
    14-16-18 eller 15-5-12

Själv anger hon 0.010 - 0.05 - 0.05
    Mitt Nano 30 l
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

Funderar du på att hälla i gödsel från en NPK säck som du hittat i en trädgårdsbutik eller nåt sånt i akvariet? Gör INTE det! Det är helt andra krav på renhet när det gäller nåt som fisk skall leva med än på nåt som man häller i jorden för att gödsla växter. I NPK säckarna finns det dessutom en massa annat jox, det kan finnas klor, magnesium, natrium, bor, svavel osv som kan vara nyttigt för växter på land men kan få oförutsägbara konsekvenser i ett akvarium. Det kan också finnas föroreningar som kadmium.

Skall du gödsla växter i ett akvarium så använd antingen nån av de blandningar som finns i akvariehandeln, t ex Tropicas växtnäring eller, om du vill styra upp det själv så köp rena kemikalier av laboratoriekvalitet så du vet vad du pytsar i.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• Freddess
      • February 2012
      • 117

Nej det är inte gödsel. Det är en jord. Men den deklareras på det sättet på säcken. Se bilderna. Diana W anger även kombination i NPK se boken i länken.

det är alltså kaktusjord mm som deklareras så. Frågan är om någon på bilderna är lämplig.
      Mitt Nano 30 l

Kommentar

• Bygert
        • March 2010
        • 2169

Det är ändå jord som har en tillsats av NPK-gödsel, samma problem men i mindre koncentration bara.

Kommentar

• Freddess
          • February 2012
          • 117

Okej, trodde det bara var ett index på olika näringsvärden. Ska ha till en liten walstad skål. Antog att fattig kaktusjord kunde vara något.
          Senast redigerad av Freddess; 29 December 2012, 13:18.
          Mitt Nano 30 l

Kommentar

• Freddess
            • February 2012
            • 117

Har kollat igenom hela http://www.rolunda.se/index.php?page=sa_jord sortiment. De anger NPK i alla sina jorder. Eller hönsgödsel, vilket skulle undervikas?

Kollade http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6dsel där anges att NPK är ett konstgödsel. Tack bygert!

Lite konstigt att detta inte tas upp klarare när det gäller walstad. Mång får bara rådet att skaffa plantjord ej berikad. Men vem f-n vet att att NPK är berikning? Det står faktiskt på endel säckar och då underviker man ju dom men det står ju inte på alla.

Kan nog tyvärr vara en felkälla för många walstad känns det som.

Här ger defdac tummen upp bara man blötlägger, kan det vara ok?

Senast redigerad av Freddess; 29 December 2012, 13:35.
            Mitt Nano 30 l

Kommentar

• Bygert
              • March 2010
              • 2169

NPK står ju helt enkelt för kväve (N), fosfor (P) och kalium (K). Men när det står NPK på en säck så kan man utgå från att det är så kallad konstgödsel, alltså kemiska produkter. Jag har inga problem med konstgödsel annnars men det är ju inget som är gjort med tanken att det skall vara säkert att använda i akvarium så jag skulle absolut inte våga förutsätta att det går väl om man har nåt där det ingår konstgödsel i ett akvarium. Man bör ha renare kemikalier.

Kaktusjorden är ju helt enkelt en blandning av torv, sand, lera och gödsel. Kan säkert verka billigt och bekvämt men det är en mycket bättre ide att själv blanda torv och sand och sen tillsätta någon typ av näring som är säker i akvarium.

Kommentar

Arbetssätt...