Konstgjorda klippor från Rusta

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #16
    Eller så maler vi ned det till pulver och matar dig med det, och ser om du blir sjuk... När vi ändå håller på har jag några substanser från ett laboratorium som man tror skall bota AIDS, men man vet inte vilka biverkningar det har än, du kanske vill testa?

    Sådana djurförsök som du propagerar för är sådant som ger hela akvariehobbyn ett dåligt rykte.

    Swetrot

    Kommentar

    • LinK
      • April 2003
      • 385

      #17
      håller med om att det är riktigt taskigt att göra sådana "djurförsök" men har akvariehobbyn ett dåligt rykte??
      MvH
      Martin Sundholm

      "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #18
        Måste hålla med... alla fiskar är väl djur, även om man tycker att vissa är finare än andra?
        om du har en hund jag tycker är ful, får jag då prova om det går att torka den i mikron? hehe
        jag menar..du kanske kan vara utan den ett längre tag? =)
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • matt.is
          • April 2003
          • 361

          #19
          När man skaffar akvarium och fiskar för första gången, så är det många som testar med Guppy, Svärdbärare etc.
          Även då är väl fiskarna med i ett slags djurförsök eftersom många nybörjare misslyckas.

          Håller med dig Ante 1
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

          Kommentar

          • LinK
            • April 2003
            • 385

            #20
            av den anledningen att de är de som är lättast att hålla och genom att börja med den fisk som är lättast minnimerar chansen att nån fisk ska dö eller fara illa! man arbetar med andra ord för att det inte ska bli nått djurplpågeri!

            om du tycker att det e ok att testa vad en fisks grännser går för överlevnad trycker inte jag att du ska ha några fiskar!
            MvH
            Martin Sundholm

            "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Vissa fiskar är känsligare än andra och att då testa med den tåligaste verkar ju vara underligt, bara för att den överlever så innebär ju inte detta att andra fiskar gör det.
              Tycker att man bör fråga på köpstället om produkten går att använda i akvarium, kan de inte ge besked, avstå.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • matt.is
                • April 2003
                • 361

                #22
                Det är väl ändå de som testar nya fiskar, vattenvärden, nya tillbehör, etc, som gör att andra akvarister får ta del av erfarenheterna som gör att akvariehobbyn utvecklas.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #23
                  Jag ser det inte som att seriösa akvarister exprimenterar fram sina slutsattser utan snarare lär av sina misstag, stor skillnad.
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  • LinK
                    • April 2003
                    • 385

                    #24
                    Matt.is - Det du tycker att man ska göra är att släppa ner en fisk med ett matrialiskt okänt föremål. detta föremål kan vara ytters skadligt för fisken men det vet du inget om. endå¨tycker du att det är helt ok för det är ju ett måste för att akvariehobbyn ska utveklas? avstå då heldre ifrån att använda den där stenen!!!!
                    håller med mrsonk som alltid har klyftiga komentarer. det är en stor skilnad mellan att exprementera och lära sig av sina misstag!
                    Kjell - skulle du råda en person som är nybörjare inom akvaristvärlden till att börja med tåliga fiskar eller ytters känsliga fiskar?
                    det va inte mer än så jag ville få fram. klart att man börjar med den tåligaste och mest lättskötta.

                    =)
                    MvH
                    Martin Sundholm

                    "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

                    Kommentar

                    • Oscar Cederqvist
                      • November 2002
                      • 6546

                      #25
                      Tackar Link. Tycker dock du ska ta väck din liknelse, den är kraftigt överdriven och hör inte hemma här.
                      Oscar Cederqvist

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Okej, lugna ner er lite nu va, att jämställa dödandet av några guppy med Hitlers massutrotning av människor är knappast adekvat.
                        Frågan gällde ursprungligen om dessa konstgjorda "stenar" gick att använda i akvarium. Håll er till ämnet annars stänger vi av tråden.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • gugges
                          • May 2003
                          • 893

                          #27
                          Varför riskera vattenvärden och fiskar för att spara ett par tior? kan man inte vänta ett tag tills man har sparat ihop till en som är garanterat säker istället?
                          det skulle ju trots allt kosta en bra slant att börja om med akvariet från början igen om man råkar ha död på alla firrar... knappast en ekonomisk vinst då...
                          Förmodligen kan man måla över det med Expotec eller vad det heter men det kostar ju en slant så då är antagligen en rätt avsedd pryl ett prisvärt alternativ...

                          Men nytänkande ska väl inte kvävas? Idén att använda andra saker eller att komma på nya saker ska väl uppmuntras och är det så att det är direkt olämpligt så får väl de bättre vetande informera om det i god ton!

                          Peace!
                          Guardians Of Catfish - www.goc.se

                          Kommentar

                          • LinK
                            • April 2003
                            • 385

                            #28
                            håller med om att den inte hör hemma här, vilket jag oxå skrev.. men jag följer ditt goda råd. =) försökte få matt.is att förstå en poäng som inte verkar vara en självklarhet för honnom... men om man låter det sjunka in litte så kanske han förstår..
                            MvH
                            Martin Sundholm

                            "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Låser ämnet eftersom uppenbarligen ändå inte någon vet svaret.
                              Akvaristiska hälsningar
                              KJell
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...