Mörk stor sten

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter79
    • April 2012
    • 311

Mörk stor sten

Hej, jag letar efter några stenar som är mörkt gråa eller svarta till mitt 450 liter kar, därför behöver dom vara ganska stora.
    Någon som har något namn på sten som skulle passa denna beskrivning?

//Peter
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Stenen Sten kanske?
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Majkie88
      • August 2012
      • 215

Göra frigolit stenar? Så blir de inte så tungt i karet heller. Jag hade tänkt att i samband med bakgrunds bygge även försöka mig på att göra sten rösen o.l. av frigolit.

Annars så har jag väl inga direkta namn tips på sten, men fråga nån stenmästare. De kanske vet något lr till och med har något som kan vara intressant.

Kommentar

• simpson
        • July 2012
        • 666

Ursprungligen postat av Majkie88
        Göra frigolit stenar? Så blir de inte så tungt i karet heller. Jag hade tänkt att i samband med bakgrunds bygge även försöka mig på att göra sten rösen o.l. av frigolit.

Annars så har jag väl inga direkta namn tips på sten, men fråga nån stenmästare. De kanske vet något lr till och med har något som kan vara intressant.
        Finns ju fina beskrivningar hur man gör bakgrunder från frigolit och med puts på.

Borde ju gå att anamma som du säger och göra sten på det sättet, men jag tror du bör gjuta in nån eller några mindre stenar i frigoliten så den sjunker allternativt göra den ihålig och låta den vattenfyllas.

Kommentar

• ansjo
          • November 2005
          • 29967

Ursprungligen postat av Peter79
          Hej, jag letar efter några stenar som är mörkt gråa eller svarta till mitt 450 liter kar, därför behöver dom vara ganska stora.
          Någon som har något namn på sten som skulle passa denna beskrivning?

//Peter
          Du har inte varit ute i naturen och kollat? Stenkol tänkte jag på, men de är inte så kul...annars finns här en hel del att välja på:http://www.aquaristic.net/Aquarium-Gestein/
          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Majkie88
            • August 2012
            • 215

Ursprungligen postat av simpson
            Finns ju fina beskrivningar hur man gör bakgrunder från frigolit och med puts på.

Borde ju gå att anamma som du säger och göra sten på det sättet, men jag tror du bör gjuta in nån eller några mindre stenar i frigoliten så den sjunker allternativt göra den ihålig och låta den vattenfyllas.
            Man får nog silicona fast den i bottenglaset för att de inte skall flyta. även om man gör den ihålig och fyller med vatten så kommer frigolitens flytkraft att vara starkare. Möjligheten är ju att silikona fast sina konstgjorda frigolitstenar med riktig sten då slipper man silicona fast de i själva akvarieglaset men det kommer hålla sig på plats. Bra om man skall ha som ett stenröse med flera stenar.

Kommentar

• Jojje81
              • April 2012
              • 17

Sv: Mörk stor sten

Har själv vanlig granit som jag hämtade på ett grustag i närheten blir väldigt mörk när den är i vatten. Kan sätta in en bild senare om du vill...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kommentar

• Peter79
                • April 2012
                • 311

Gärna Jojje81, hade varit kul att se, jag gillar riktiga stenar, såklart att vikten blir en nackdel, men har tänkt att lägga en frigolitskiva under.

//Peter

Kommentar

• Jojje81
                  • April 2012
                  • 17

har inte hunnit ta nån bild men här är ett klipp jag lagt upp på youtube där du kan se dom

http://www.youtube.com/watch?v=gNEAO4lv-RA

Kommentar

• Peter79
                    • April 2012
                    • 311

Kul, nice!

Kommentar

• Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

Hmm...diabas eller skiffer, kanske? Spana i trädgårdsbutiker.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Peter79
                        • April 2012
                        • 311

Topp, tack!

Kommentar

• Rubberman
                          • March 2012
                          • 101

Kommer själv köra svart granit hämtat från det lokla stenbrottet, här i småland.

Kommentar

• Dr.Dork
                            • December 2012
                            • 263

Sv: Mörk stor sten

Jag har några såna stenar som du efterfrågar, vet ej om de är tillräckligt stora men svarta är dom och väger nästan ingenting! (sjunker dock, så inget att oroa sig över )

Har ingen som helst aning om vad det kan vara för sorts stenar, fick med dessa vid ett akvarieköp. Kan säga att de båda är ca 20 cm långa och väger kanske 100-200g (?)

Kommentar

• Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

Ser ut som kolsten eller vad det heter

Kommentar

Arbetssätt...