Grov eller fin sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tlundegard
    • November 2011
    • 44

    Grov eller fin sand?

    Hej! Jag har fin blästersand i mitt akvarium men var in på en riktigt bra akvarieaffär idag. Fick då höra att finkornig sand inte är så bra då det inte kan bildas någon bakteriekultur i den. Hur tänker ni kring det? Vet att många använder sig av blästersand, men är det bättre med lite större sten? (Runt 2mm)
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Använder väldigt fin sand, har aldrig haft problem. Har man fiskar som bökar i sanden brukar det vara lugnt.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • tlundegard
      • November 2011
      • 44

      #3
      Vad gör det för skillnad om fiskarna bökar runt i sanden? Förutom att det inte bildas dåliga gaser i fickorna i sanden.. Det han menade var att gruset fungerar som ett extra filter som kan samla på sig goda bakterier, sanden är så tät så det inte kan fastna bra "gojs" där. En pump kanske räcker, men han ansåg att vattnet skulle bli ännu lättare att rena om man hade minst 2mm grov sand. Dessutom så skulle växterna trivas bättre.
      Tror ni att det räcker med en pump eller är det bra att byta ut till grövre sand? Jag vet att många använde fin blästersand, men han lät kunnig så jag blev fundersam..

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Grov eller fin sand?

        Ursprungligen postat av tlundegard
        Vad gör det för skillnad om fiskarna bökar runt i sanden? Förutom att det inte bildas dåliga gaser i fickorna i sanden.. Det han menade var att gruset fungerar som ett extra filter som kan samla på sig goda bakterier, sanden är så tät så det inte kan fastna bra "gojs" där. En pump kanske räcker, men han ansåg att vattnet skulle bli ännu lättare att rena om man hade minst 2mm grov sand. Dessutom så skulle växterna trivas bättre.
        Tror ni att det räcker med en pump eller är det bra att byta ut till grövre sand? Jag vet att många använde fin blästersand, men han lät kunnig så jag blev fundersam..
        Han vill nog sälja på dig en dyr botten.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • malfunkshun
          • September 2008
          • 394

          #5
          Har kört blästersand i alla mina kar så länge jag kan minnas. Växterna mår prima.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Jag har haft blästersand i 13 år utan några som helst problem. Och jag har haft över 20 olika akvarier under den tiden

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #7
              Tja, du har själv svarat på frågan!

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • tlundegard
                • November 2011
                • 44

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Han vill nog sälja på dig en dyr botten.
                nja, det lät faktiskt inte så på honom.. Det var mer ett påstående i förbifarten. Han rekommenderade att vi inte skulle ha doppvärmare när vi ville köpa det av honom.


                Ursprungligen postat av NIC
                Tja, du har själv svarat på frågan!
                Jag ville mer höra om ni tycker att det blir stor skillnad på balansen i karet om man även har sanden som filter. Räcker det med endast en pump eller borde jag byta till grövre sand?

                Kommentar

                • Christer5

                  #9
                  Har man ett Hornbach varuhus i närheten så säljer dom akvariegrus/sand för 129:- för 25 kg.

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Ursprungligen postat av tlundegard
                    Jag ville mer höra om ni tycker att det blir stor skillnad på balansen i karet om man även har sanden som filter. Räcker det med endast en pump eller borde jag byta till grövre sand?
                    Kör med den sanden/gruset du tycker är snyggt. Och tycker du inte att det räcker med en pump så släng i en till

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #11
                      Vad menar ni för fiskar när ni säger "fiskar som bökar i sanden"? Corydoras "bökar" ju men inte alls mycket så det kan göra någon skillnad eller?
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Jag har Kuhliålar och i kombination med malaysiska sandsnäckor så blir det bra omrört i sanden

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          ett fåtal, upprepar ett fåtal, har haft problem med att fin sand packar ihop sig och blir
                          stenhård, och då finns en liten liten risk att det kan bli sumpgas när organiskt matrial
                          börja ruttna, ex gamla rötter.

                          men i praktiken ingen har haft problem med detta om man har planterat ner ett par
                          snabba blommor i sanden, och det skall man ju alltid ha i växtkar.

                          och ingen har haft problem när de har haft malajer i karet, vilket man också skall ha......




                          så...kör på....



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Är sanden väldigt finkornig så (typ chinchillasand) så kan det bli en stenhård yta som det bildas gaser under. I övrigt så tror inte jag att bottenmaterialets grovlek har så stor betydelse för växterna (men jag vet att en del hävdar att det inte skall vara för finkornigt) och har man bara malajsiska sandsnäckor i akvariert så luckar de upp gruset fullt tillräckligt.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • tlundegard
                              • November 2011
                              • 44

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Är sanden väldigt finkornig så (typ chinchillasand) så kan det bli en stenhård yta som det bildas gaser under. I övrigt så tror inte jag att bottenmaterialets grovlek har så stor betydelse för växterna (men jag vet att en del hävdar att det inte skall vara för finkornigt) och har man bara malajsiska sandsnäckor i akvariert så luckar de upp gruset fullt tillräckligt.
                              Så du tror alltså inte att det spelar någon roll egentligen? Jag har märkt att mina vallisneria "smälter bort", kan det bero på att gruset är för hårt packat?

                              Om jag nu skulle byta grus, kan jag göra det utan att rubba balansen i akvariumet alltför mycket? Hur mycket vatten bör man spara osv? Någon som har något tips på hur man kan gå tillväga?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...