Behöver det vara tätt eller inte vid limning av slimline bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Behöver det vara tätt eller inte vid limning av slimline bakgrund?

    Skall till att montera BTN slimline bakgrund i mitt akvarium. Skall jag se till att det blir helt tätt runt bakgrunden så att inget vatten kan komma bakom, eller räcker det med att bara punktlimma fast det? Har nämligen läst lite trådar där folk är lite rädda för det stillastående vattnet som blir bakom om det inte är tätt. Så hur noga bör jag vara i mitt silikonande?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det spelar ingen som helst roll om det står lite vatten bakom.

    Anledningen till att man ändå ofta försöker limma så tätt som möjligt är enbart att det inte skall vara möjligt för fisk- eller räkyngel att ta sig in där och sedan fastna
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Jag dividerar också över det här litegrann, rent hållbarhetsmässigt så bör det ju räcka att bara sätta 6 punktningar typ. I ett sånt fall är det ju faktiskt möjligt att ta bort bakgrunden igen på ett relativt enkelt sätt om man skulle vilja.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Ok det där med hängslen och livrem hos herr Einarsson Använde själv den kända 9-plutts tekniken. Sitter som berg. Varför skulle du vilja ta bort bakgrunden?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • JiBe
          • November 2012
          • 135

          #5
          Behöver det vara tätt eller inte vid limning av slimline bakgrund?

          Tack för era svar.

          Då kommer jag också köra med silikonpluttstekniken och inte göra det näst intill omöjligt att byta bakgrund den dagen lusten kanske faller på

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av JiBe
            Då kommer jag också köra med silikonpluttstekniken och inte göra det näst intill omöjligt att byta bakgrund den dagen lusten kanske faller på
            Fast som sagt - har man små fisk- eller räkyngel i akvariet så kommer de att fastna bakom bakgrunden
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • JiBe
              • November 2012
              • 135

              #7
              Behöver det vara tätt eller inte vid limning av slimline bakgrund?

              På sidorna får det väl bli en sträng då och i skarven mellan modulerna, så de små rackarna håller sig på rätt sida

              Kommentar

              • Vinter
                • August 2006
                • 248

                #8
                Jag har samma fundering. Jag ska köpa ett Juwel rio 240 liters som är 121 cm och bakgrunden jag vill ha är Aquaels svarta som är 120 cm.
                Jag undrar hur jag ska sätta fast bakgrunden, det kanske ger sig när jag ser hur allt ser ut när jag får hem det. Men vill man inte riskera att förlora fisk o räkor ska man alltså helst silikona runt om.

                Saken är dock att bakgrunden är 50 cm hög och akvariet är 55cm högt...är det någon som vet om det funkar?
                Ska jag sätta bakgrunden jäms med botten, det kanske inte syns att det fattas 5 cm på ovanför? Eller tvärt om, under kommer det ändå vara grus/sand?

                Jag velar fram och tillbaks om jag ska ha bakgrunden över huvud taget för jag vet inte om det kommer funka. Men NÅGOT vill jag ha och Aquaels är relativt snygg med tanke på priset. Jag kommer även placera stenar, rötter och växter m.m. så att bakgrunden inte kommer synas så mycket, då tycker jag aquaels duger.
                19L Räkor
                63L
                240L under uppstart

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  Jag lämnade 5 cm under bakgrunden för att där fylls med sand sen ändå. Funkar bra. Om vattenytan går över bakgrunden istället blir det skitfult.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Vinter
                    • August 2006
                    • 248

                    #10
                    Ok, då köper jag nog hem en bakgrund!
                    Räcker det att sätta silikon runt om hela eller ska man punkt silikona också?
                    Ska man lägga en sträng ovanpå också?
                    19L Räkor
                    63L
                    240L under uppstart

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #11
                      http://backtonature.se/sv/tips-trick...-installation/ Räcker att göra såhär typ.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Vinter
                        • August 2006
                        • 248

                        #12
                        det där såg ju enkelt ut, men tyvärr misstänker jag att Aquaels inte är lika jämn på baksidan, men det ska väl gå iaf
                        19L Räkor
                        63L
                        240L under uppstart

                        Kommentar

                        Arbetssätt...