Hjälp mina rötter möglar!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    Hjälp mina rötter möglar!?

    Tog mig i kragen och flyttade mitt akvarium till sovrummet idag. Har en stor och två mindre mangroverötter och under flytten hade jag dessa i badkaret och skrubba dom ordentligt innan jag la dom i karet igen. Fyllde karet med nytt vatten, Aquasafe och Nitrivec. Nu ett par timmar senare, så är alla rötterna nästan helt gröna. Vad har hänt? Är det mögel? Det är inget ludd, utan ser mer ut som nån målat dom mörkgröna. Vad gör man? Slänger dom?

    Fiskarna går i hinkar med syresten nu...
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #2
    Nej det är inte mögel, har nog aldrig hört liknande bara på några timmar låter mycket konstigt tycker jag, kan vara cyano blågröna alger, fast det låter konstigt att de skulle explodera så fort, så jag vet inte vad det kan vara för något.
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      Det närmaste jag har kommit gröna rötter är när jag plockade upp ett gäng rötter som var kraftigt angripna av alger. Jag la dem i skrubben 4-5 månader. När jag sen kikade på dem var dem helt täckta av de torkade algerna och när jag blötte dem var dem VERKLIGEN gröna....
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Pierre67
        • November 2011
        • 321

        #4
        Så om jag fattar det rätt, så blir dom inte gröna av mögel? Utan detta måste vara alger? Ska jag bara låta dom vara då?

        Dom var lite angripna av alger när jag tog upp dom, men vi hällde kokande vatten över dom och jag skrubbade dom rejält med en diskborste, innan dom kom tillbaka i karet. Då var dom bruna och efter ett par timmar var nästan helt gröna. Dom ser heller inte ut som när jag tog upp dom, tyckte dom var mer ljusgröna då.

        åheim: Vad gjorde du med rötterna? Fick du bort algerna?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #5
          Ursprungligen postat av Pierre67

          åheim: Vad gjorde du med rötterna? Fick du bort algerna?
          Ja, jag bara skrubbade och skrapade med en kniv.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Du har ingen bild på rötterna så man kan se om det är alger eller Cyano? Vanliga grönalger kommer ju inte igång så snabbt som på ett par timmar utan näring. De är ju mera som växter i sitt beteende. Cyano är ju en bakterie och den kan komma igång snabbt. Är ytan "slemmig" och slät eller mera luddig ?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Pierre67
              • November 2011
              • 321

              #7
              Har dessvärre ingen bra kamera och just nu är karet lite mjölkfärgat av Nitrivecen. Tycker också det vore konstigt om det skulle vara alger, på så kort tid och då jag inte haft i nån näring. Har inte känt på rötterna, utan tycker ytan ser väldigt slät ut och att det ser ut som nån målat rötterna mörkgröna. Om det är Cyano, vad gör man då? Och jag ska kanske säga att det är bara rötterna som är drabbade, inget annat!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Du märker om det är Cyano genom att dra med fingret över ytan, då släpper det lätt som en geleaktig hinna.. Luktar du sedan på fingrarna efter att ha tagit i det så känner du en jordig lite syrlig doft. Det är en bakterie inte egentligen en alg.
                Om det är Cyano kan det bero på att det är för rent i akvariet och/eller att det är alldeles för låg nivå av Nitrat. Jag är själv ingen expert på området, men det finns många trådar här i forumet om du söker på Cyano eller Blågrönalger.
                Har du mycket växter i akvariet?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Pierre67
                  • November 2011
                  • 321

                  #9
                  Jag har en hel del vallisneria, två svärdplantor och en växt jag inte vet namnet på. Drog med fingret på ytan och det kändes torrt/intorkat (vet inte hur jag ska beskriva det?). Var ingen gele och släppte inte och lukta inget speciellt heller.

                  Vill tacka er för att ni försöker hjälpa mig, måtte vi bara komma på vad felet är...

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Hjälp mina rötter möglar!?

                    Då är det inte Cyano i varje fall.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Jag gjorde så med mangrove, plockade från ett kar till ett annat och kokade mellan, de blev mörkt gröna men det droh sig tillbaka av sig självt.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13134

                        #12
                        Kanske nåt ämne i roten eller från behandlingen den genomgått av distributören som frigörs och regaerar med ex. koppar i vattnet... Låter iallafall som någon kemisk reaktion. För inget som bildas genom fotosyntes kan ju dyka upp på ett par timmar...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Kanske nåt ämne i roten eller från behandlingen den genomgått av distributören som frigörs och regaerar med ex. koppar i vattnet... Låter iallafall som någon kemisk reaktion. För inget som bildas genom fotosyntes kan ju dyka upp på ett par timmar...
                          Jag tror att det sitter alger på som dör, då så blir det såhär.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Pierre67
                            • November 2011
                            • 321

                            #14
                            Tack alla igen!

                            Det jag själv tycker är så konstigt är att det gick så fort. Plocka ur rötterna ur karet, la dom i badkaret, hällde kokande vatten över dom (hade ingen jättekastrull), skrubba och spola med duschslangen. Rötterna var kanske ur karet en timma och var bruna, när jag la tillbaka dom. Sen tog det ett par timmar, så var dom mörkgröna (inte helt gröna, men merparten)...

                            Kan ha blivit nån kemisk reaktion eller att det jag inte fick bort dom få alger som var på dom och nått hände, när dom hamna i karet igen? Tänkte ha i fiskarna igen imorron bitti. Vet inte Nitrivec-dimman har lättat då, men det är väl inte nått som kan skada fiskarna?

                            Kommentar

                            • Pierre67
                              • November 2011
                              • 321

                              #15
                              Dimman börjar lätta och fiskarna ser ut att må bra. Men jag gjorde en tabbe när jag hade dom i hinkarna, för jag täckte inte hinkarna. Och när jag skulle ha i fiskarna i karet, så saknades en gurami. Det var inte ett spår efter den!? Efter lite tankeverksamhet, så måste det vara så att den hoppat ur hinken och min katt fick sig lite nattmat. Katten våga inte gå fram till hinkarna när det bubbla från luftpumpen, men hoppa fisken från hinken så var det nog en enkel match. Vet att det var mitt fel och ett väldigt klantigt sånt, men hade så himla mycket i skallen igår, så jag missa helt enkelt att lägga nått över hinkarna...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...