Ny rot, grumligt vatten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    Ny rot, grumligt vatten!

    Köpte en stor fin rot för ett par veckor sen till mitt 660l. Jag vet att det inte är mangrove men den såldes som det. Jag la roten i en stor balja för att den skulle laka ur det värsta + att den flöt och jag hade den där ca en vecka. Skurade den med en ny och ren diskborste för att få bort allt löst bös innan jag la den i karet.
    Man är ju van vid att vattnet blir brunt av nya rötter och det blev det. Men det blev också grumligt efter ett par dagar.
    Blev en aning tjurig och tog ur roten och la den i baljan med vatten igen för att laka ur den mer och efter ett dygn så luktade vattnet surt och var lite grumligt igen.

    Går det att få någon ordning på denna roten genom att fortsätta att försöka laka ur den eller är det bara att slänga den?
    Vill gärna kunna använda den för den är riktigt fin
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    #2
    koka den kanske?
    e den stor så häll kokande vatten över den

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Fick tipset av en annan att köra den i diskmaskinen så jag ska testa det

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Utan diskmedel då hoppas jag.
        350L Diskus

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #5
          Märkligt. Verkar den murken eller är den hård? Jag har aldrig haft problem med någon rot och den enda doft dem har avgett är lite mustig skogsdoft.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Är diskmaskinen 100% ren från t.ex. diskmedel och annat farligt? Jag skulle inte våga chansa på det iaf, men det är jag det.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Blir det inte väldigt mycket fibrer från roten som lossnar och kanske inte är bra för diskmaskinen ?

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #8
                Diskmaskinen är nog inte det bästa då det kan finnas rester av diskmedel och annan skit. Koka vatten och häll över roten om det nu är tvunget, har aldrig behövt skölja rötter även om de varit stora.

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #9
                  Roten luktar akvarium när jag tar upp den och hela roten är hård. Skulle aldrig köpa en som är den minsta aning mjuk. Misstänker att det bara är själva vattnet i baljan som surnar.
                  Jag ska prova att koka den alternativt köra den i diskmaskinen. Fick det tipset i ett annat forum av en som har gjort det massor av gånger utan problem. Ska naturligtvis köra maskinen tom ett par gånger först. Tror inte att så mycket fibrer lossnar jag har skrubbat den ordentligt flera gånger

                  Kommentar

                  • Kiiimpa
                    • October 2012
                    • 104

                    #10
                    Hej experter!

                    Vilket är bästa och snabbaste sättet att få ner en rot i karet? Jag har gjort den ren men den flyter ju....

                    Kommentar

                    • david87
                      • June 2005
                      • 710

                      #11
                      Sv: Ny rot, grumligt vatten!

                      Snabbaste sättet att få ner den.. Ja du lyft upp den från golvet och lägg ner den i akvariet.
                      Sen om den flyter kan du ju lägga massor med sten på den om du inte vill ha den flytande i akvariet. Men det är rätt snyggt med flytande rötter också :-)

                      /David

                      Kommentar

                      • Kiiimpa
                        • October 2012
                        • 104

                        #12
                        Tack för tipset, trodde den skulle gå i av sig själv

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #13
                          Var försiktig med att lägga stenar på dock så att inte flytkraften gör att stenarna ramlar av och slår i rutan eller något.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Kiiimpa
                            • October 2012
                            • 104

                            #14
                            Jag vill inte köra stenlösningen... Är det bättre att koka än att bara låta ligga i blöt? Sjunker den snabbare efter kokning?

                            Kommentar

                            • laasesku
                              • October 2002
                              • 660

                              #15
                              Fäst stenen på den. Eller låt den ligga flyta tills den sjunker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...