Ang. Julas blästersand

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

Ang. Julas blästersand

Jag måste nog ta och avråda från Julas blästersand, som jag vet att det förekommit diskussioner om här, det har varit både ja- och nejrop. Jag måste göra ett nejrop. All skit hamnar överst och ser sjukt illa ut. Blir att kasta ut det och göra om med grus. Det är enda svaret på problemet I guess?
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • bengtarne
    • October 2010
    • 165

Skaffa lite räkor och snäckor Min yta på julasandet är helt fri från "skit"!

Kommentar

• hannesc
      • December 2009
      • 13085

Ursprungligen postat av Temeraire
      Jag måste nog ta och avråda från Julas blästersand, som jag vet att det förekommit diskussioner om här, det har varit både ja- och nejrop. Jag måste göra ett nejrop. All skit hamnar överst och ser sjukt illa ut. Blir att kasta ut det och göra om med grus. Det är enda svaret på problemet I guess?

tycker du har helt fel. jag har julas blästersand i alla mina kar just nu. o jag rör aldrig mina bottnar. inte rört dom på flera år nu. o de är tokrena.

har man bra filter o en bra städpatrull så lägger sig ingen skit på botten. jag har ett antal hundra malaysiska sandsnäckor som vänder ner skiten i sanden. o sen corrydoras malar på det som röjjer runt. sen har jag alltid bra filter till mina kar. snäckorna ser man inte på dagen men det kan lätt vara upp mot 1000 st i stora kuben.

ge inte upp.

vad har du för fisk?
      vad har du för filter?
      har du några snäckor eller så?

Kommentar

• Temeraire
        • January 2008
        • 385

Räkor går inte med tanke på fiskarna, räkorna skulle bli frukost :P snäckor har jag äppelsnäckor
        " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

Kommentar

• hannesc
          • December 2009
          • 13085

så här ser några av mina bottnar ut. aldrig rört dom. ena på flera år o den andra har bara varit igång i några månader
          Bifogade filer

Kommentar

• hannesc
            • December 2009
            • 13085

Räkor går inte med tanke på fiskarna, räkorna skulle bli frukost :P snäckor har jag äppelsnäckor
            vad har du för fisk då?

malaysiska sandsnäckor funkar med de flesta fiskar

Kommentar

• hannesc
              • December 2009
              • 13085

det är ju främst JA-rop om blästersand. sällan jag hör nej om det.

Kommentar

• david87
                • June 2005
                • 710

Nu har jag då biltemas sand med sak samma, Men jag tycker då inte att den blir smutsigare än vanlig strandsand eller rådasand(3-6mm) heller för den delen. Sen bättre ut än rådan för den såg vara lite äcklig ut för där såg man ju allt gojs som var i gruset vid framrutan..

Kommentar

• zoddri
                  • June 2012
                  • 144

Vi har blästersand och svärdbärare i ett av karen. Och ja, det blir en hel del att städa upp ifall corysarna är lata. Men överlag tycker jag det är ett väldigt bra alternativ
                  Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

Kommentar

• simpson
                    • July 2012
                    • 666

Har på mina 2 månader med finkornig sand inte haft några större problem med att det samlas skit eller ser skräpigt ut. Inga malar, snäckor eller räkor.

Samlas det skräp och skit är det nog någonting som inte riktigt lirar som det borde.

Kommentar

• Jojje81
                      • April 2012
                      • 17

Sv: Ang. Julas blästersand

Tycker inte det är rätt att såga ett speciellt märke på sand utan det är ju så att med finkornig sand att då försvinner inte skiten bort av sig själv så mycket utan man måste då ha fiskar/snäckor som städar. Malaysiska sandsnäckor tycker jag nästan man måste ha om man kör med sand.

Har själv sand i mina kar både från Jula och biltema och rör aldrig heller mina bottnar utan snäckorna håller det rent...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kommentar

• skoda-15
                        • August 2010
                        • 456

jag har julas sand i mina kar fungerar kanon
                        375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                        180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                        35 liters cocon kub med guppy och black molly

Kommentar

• Perlan
                          • July 2012
                          • 79

jag har julas blästersand i mitt lilla 200 liters. mina sterbai coysar håller det rent. aldrig mög på botten. funkar riktigt bra,

Kommentar

Arbetssätt...