Löv - hur länge håller de sig.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

Löv - hur länge håller de sig.

Eftersom jag bor uppe i Umeå så är det bästa jag kan få tag på i löv väg är lönnlöv (har förstått att de är bättre än åtminstone björk m.m.) Även om jag helst skulle vilja ha eklöv..

Men min fråga, hur länge håller sig lönnlöven "bra" i akvariet?
    Anses det ens vara värt att stoppa ner dem? Eller blir det bara gojs av allt snabbt och onödig belastning?
    Har kollat på catappa-blad/mandelblad, insåg att de är då lite för stora..
    Senast redigerad av Mysan__; 07 October 2012, 15:51. Anledning: stavfel
    Mvh/ My
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Om vattnet är mjukt och surt håller sig löv i ett par månader. I hårdare/mer basiskt vatten bryts de ner snabbare.

Lönnlöv bryts ner rätt snabbt, men det gör ju egentligen inte så mycket annat än att det inte är så snyggt med halvnedbrutna löv på bottnen. En lösning är att samla en säck så man kan byta löven när de börjar se för geggiga ut.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• david87
      • June 2005
      • 710

Ek borde kunna finnas även i umeå, har hittat en här uppe i luleå. Jag mailade till tekniska kontorets parkavdelning och frågade om det fanns nån ek och fick svar att det kunde finnas en på länsstyrelsens mark här i luleå. Så då mailade jag de också och fick svar på var den var och så.
      Så maila och fråga kommunen och se om de vet av nån ek i umeå

Kommentar

• Rubberman
        • March 2012
        • 101

Vill du ha eklöv så kan jag skicka ett gäng till dig........ bor vid en park ligger kilovis runt om.

de kommer sannolikt vara fuktiga ( då det regnar i småland). skicka pm mad adress så fixar jag det.

Kommentar

• MonkanS
          • December 2011
          • 861

Eller om du vill ha boklöv.. finns gott sådant längre ner i landet. Tom i Norrköping. Det finns några träd i "min" skog. När löven torkat väger de ingenting. Går bra att skicka i ett bubbelkuvert. Ett sådant litet kostar 30 kr tror jag.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

Kommentar

• MrH
            • October 2010
            • 2825

skulle inte rekommendera lönnlöv, dom ruttna jäkligt fort å blev bara smul i hela akvariet. såg inte alls bra ut.
            MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• Mysan__
              • February 2008
              • 407

Jag skickar PM till Rubberman.
              Men tack allihopa för svar
              Fick se ett akvarium igår med lönnlöv i. Då insåg jag som MrH skrev, att det ser förjävligt ut.. Skippar den ideén :P
              Mvh/ My

Kommentar

• Majkie88
                • August 2012
                • 215

Ursäktar om jag bryter mig in i tråden men de verkar ju vara endel lövkunniga här va är grejen med att ha i catappablad lr ek blad? Är de vattenkvaliteten som ändras, typ sänker ph lr är de vissa typer av fisk som måste ha löv för att gå i lek? Mkt snack om löv men inte riktigt fått grep om varför man ska ha de i karet

Kommentar

• Mysan__
                  • February 2008
                  • 407

Om vi tar mina personliga åsikter så tycker jag eklöv är väldigt vackert och ha i akvariet. Speciellt om man dräller i dom så som ligger och flyter och "ramlar" ner av sig själv. Ser mer naturligt ut så på nått sätt Sen så kan de färga vattnet lite tefärgat. Vilket jag gillar. Fiskar som lever på botten verkar dessutom gilla att rumla runt bland bladen, i alla fall vad jag har märkt av mina pansarmalar.
                  Mvh/ My

Kommentar

• Mats Bryzell
                    • February 2007
                    • 18959

Ekblad (bl.a.) är effektiva givare av humusämnen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Humus), som bidrar till att sänka ph-halten i karet. Många fiskar trivs i denna typ av vatten. Det bildas också små organismer bland löven som mindre fiskar äter av, exempelvis Apistogramma, Dicrossus och liknande, (och deras yngel). Löven skapar en mycket fin miljö för dessa mindre ciklider och andra fiskar - och bildar massor av lekplatser och gömställen. Vattnet blir också vackert gulaktigt i en bärnstensaktig ton som blir extra vackert om man belyser karet med exempeliv spottar.
                    Bifogade filer

Kommentar

• Mats Bryzell
                      • February 2007
                      • 18959

Här är en liten grupp VF Dicrossus foirni som med sina små munnar verkligen uppskattar smått och gott under bladen. Man kan se hur de bökar runt och även flyttar bladen för att hitta mat.

Kommentar

• Mysan__
                        • February 2008
                        • 407

Hade det funnits en " gilla-knapp" så hade jag tryckt på den. :-) jätte fint :-)
                        Mvh/ My

Kommentar

• Majkie88
                          • August 2012
                          • 215

Då kanske man ska ut nån dag å leta lite eklöv och testa i nått av Karen då

Kommentar

• woodlund
                            • December 2011
                            • 666

Jaha dags att sticka över till grannen och hjälpa honom med lövrensningen då tror våra diskusar inte har något emot det läcker helkarsbild Mats den är nu förärad som skrivbordsbakgrund på datorn
                            1900Liter Diskusvatten

Medlem i NDSS www.diskusforum.se

Kommentar

• Mysan__
                              • February 2008
                              • 407

Här kommer den lovade bilden Rubberman Tog lite tid.. Men..
                              Och förövrigt så kan jag ju bara erkänna att det är en helkass bild.. Med reflektioner och dyligt..
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0204.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,9 KB
ID: 2143474
                              Mvh/ My

Kommentar

Arbetssätt...