Nytt 180l Akvarium - hur inreda?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KTMsmurf
    • October 2012
    • 81

Hej,

efter mycket snurrande på nätet och besök i Zoobutiker så kom jag och min sambo fram till att vi skulle införskaffa ett akvarium.
    Dels för att vi fått en liten bebis nyligen som säkerligen stimuleras lite av intrycken från ett akvarium men också för att vi båda haft akvarium när vi själva var i tonåren.

Valet föll på ett Juwel Rio 180 inkl bänk då måtten passade perfekt och "allt" följer med. Känner oss inte riktigt redo att börja göra egna filter bakom bakgrunder osv.. även om det är absolut snyggast

Men till min fråga.. hur ska vi inreda akvariet?
    Gällande invånare så hade vi tänkt ett litet stim tetror, några få levandefödare och 2 "slamkrypare". Jag tänkte klisttra på en blå juwel "under ytan" bakgrund.

Sanden / gruset vet vi inte riktigt vilket färg.. det fina vore väl om det var ljus sand till en sådan bakgrund.
    Sen tänkte vi placera en luftbubbelmaskin med blå led att ha på kvällen (onödigt??)

Försöka hitta några roliga gömställen för fiskarna som också är "intressant" att titta på för minderåriga.

Växter.. levande eller plast?

Alla tips mottages.. bu eller bä men förklara gärna varför och föreslå bättre lösning

Vi har säkerligen missat något då det var ett bra tag sedan vi hade akvarium.. mer än 15 år sedan. Nu tar det en 1½ vecka innan akvariet dyker upp så tänkte försöka beställa / handla lite "inredning" under nästa vecka.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

hej o välkommen

alltid kul mned nya akvarister.

först skulle jag vilja tipsa om den här tråden. massa nyttig o viktig info för nya akvarister.

ett tips är att köpa blästersand på Jula. det kostar 59:- för 25 kg. vilket är väldigt billigt. många här, inklusive jag som använder det. o snyggt är det med

en såndär luftpump är onödigt. den kommer dessutom döda dina växter då den driver ut koldioxiden ur karet. inte så bra för växterna. ( sen tycker jag det är skitfult med bubblor i akvarium. men det är enbart min personliga åsikt :P )

ALLTID levande växter. finns egentligen ingen anledning till plastväxter. riktiga växter hjälper till att hålla bra vattenkvalitet o renar faktiskt vattnet en del. samt motverkar algtillväxt.

inred med massa rötter o sten. o massa växter. var inte blyga på att lägga ner grejjer i karet. det vanligaste misstaget folk gör är att ha för lite grejjer i karet. ser tom o tråkigt ut. ne i med ett 15 tal växter och en hel hög med sten o rötter.

bygg inte egna grottor. ser så illa ut när man lagt två stenar o sen en sten ovanpå som lock för att göra en grotta. ser väldigt man-made ut.
    ne lägg stenarna i ett röse bara. så hittar fiskarna egna grottor.

blanda inte olia stentyper heller. typ skiffer o lavasten eller så. ser illa ut. håll dig till en typ. du kan ju plocka sten i skogen eller vid nån bäck o lägga i.

bakgrundsmässigt skulle jag bara köra på svart. typ solfilm som fins på biltema. är inte mycket för de där plancherna. men visst det kan bli snyggt det med.

Kommentar

• Einarsson
      • May 2012
      • 2956

Jag tycker även det är bra att lägga dit sten sen hälla en hel del sand ovanpå, så det ser ut som att stenen kommer upp ur sanden snarare än att den ligger ovanpå (vilket är onaturligt). Man får se till att gräva ner stenarna lite.
      350L Diskus

Kommentar

• KTMsmurf
        • October 2012
        • 81

Tack för tipsen och länken till nybörjarinfo

Blästersanden har jag sett att det finns en hel del trådar om. Trodde man behövde med åt nature soil hållet med mycket växter. Måste plöja igen den delen av forumet

Fins mycket matnyttigt här!

Det som känns lite skönt är att när det är igångsatt så har man en bra stund innan fiskarna ska ner

Kommentar

• zoddri
          • June 2012
          • 144

Som sagt, blästersand och levande växter. Ingen vits att hålla på med annat :P
          Finns en hel del snabbväxande plantor att ha i karet så det snabbt fylls upp, om man vill ha det så. Rötter kostar inte så hiskeligt mycket på den lokala djuraffären och gör väldigt mycket för karet. Tänk bara på att blöta upp roten rejält i en hink innan den läggs i karet, annars är det lätt att den missfärgar akvarievattnet. (om man nu inte vill ha det stuket)
          Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

Kommentar

• Inger H
            • December 2008
            • 11248

Kul med ännu en Sundsvallare - välkommen!

//Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• KTMsmurf
              • October 2012
              • 81

Blir en trip till Jula idag och sedan åka runt och spana in lite växter.

Tack Inger!!

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Ursprungligen postat av KTMsmurf
                Hej,

efter mycket snurrande på nätet och besök i Zoobutiker så kom jag och min sambo fram till att vi skulle införskaffa ett akvarium.
                Dels för att vi fått en liten bebis nyligen som säkerligen stimuleras lite av intrycken från ett akvarium men också för att vi båda haft akvarium när vi själva var i tonåren.

Valet föll på ett Juwel Rio 180 inkl bänk då måtten passade perfekt och "allt" följer med. Känner oss inte riktigt redo att börja göra egna filter bakom bakgrunder osv.. även om det är absolut snyggast

Men till min fråga.. hur ska vi inreda akvariet?
                Gällande invånare så hade vi tänkt ett litet stim tetror, några få levandefödare och 2 "slamkrypare". Jag tänkte klisttra på en blå juwel "under ytan" bakgrund.

Sanden / gruset vet vi inte riktigt vilket färg.. det fina vore väl om det var ljus sand till en sådan bakgrund.
                Sen tänkte vi placera en luftbubbelmaskin med blå led att ha på kvällen (onödigt??)

Försöka hitta några roliga gömställen för fiskarna som också är "intressant" att titta på för minderåriga.

Växter.. levande eller plast?

Alla tips mottages.. bu eller bä men förklara gärna varför och föreslå bättre lösning

Vi har säkerligen missat något då det var ett bra tag sedan vi hade akvarium.. mer än 15 år sedan. Nu tar det en 1½ vecka innan akvariet dyker upp så tänkte försöka beställa / handla lite "inredning" under nästa vecka.
                Hej! Ett akvarium kan ju ha väldigt många inriktningar och här på zoopet är det väl mest biotopakvarier (Naturligt habitat) som föreslås men för ett barn är det kanske inte det allra kuligaste att titta på, då kanske en stor krokodil som spottar luft eller nåt sjunket piratskepp är roligare och ur fiskens synvinkel så har det ingen större betydelse. Lite mindre tetror i olika stim är en bra idé tycker jag, de belastar inte vattnet så mycket och är vackra och ställer inte till med bråk, som aggressiva arter lätt gör. De avlar inte heller av sig okontrollerat, därför vill jag varna lite för levandefödare, risken med dem är att aveln spårar ur och karet överfylls av yngel...

Växter är ju levande att föredra och de fungerar som biologiska filter, om man sköter om dem vill säga! mår de inte bra så är de snarare en belastning för vattnet och där är plastväxter bättre.
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• KTMsmurf
                  • October 2012
                  • 81

Jag velar fram och tillbaka nu.. tänkte köpa två st slimline moduler.. tror det blir limestone. 60A och 60B.
                  Men ska jag ha svart sand till det för att bryta av eller fungerar Julas blästersand bra?
                  Jag såg en blogg (tror det var från akvarieteknik?) där de hade inrett ett juwel akvarium som såg riktigt fint ut.. men jag hittar inte igen de stenarna.. Suttit och snurrat runt och tittat på alla fina akvarium som medlemmar har här och börjar bli rädd att det bara kommer se för taffligt ut när jag ska försöka...

Vad tror ni om bakgrunden.. köra eller bara svart?

Kommentar

• zoddri
                    • June 2012
                    • 144

Jag tycker slimline-modulerna är riktigt snygga, sen stjäl de ju inte så mycket utrymme i karet heller och det är ju praktiskt med ett relativt "litet" som ditt.

Svart sand eller inte är väl en smaksak. Jag tror att Djurmagazinet här i stan säljer sånt, oklart om det är ordinarie sortiment eller om de måste ta in det men.. Ska väl inte vara svårt att få hem.
                    Blästersanden ser väl kanske mer "verklig" ut eller hur man ska säga, men å andra sidan syns precis all skit på den..
                    Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

Kommentar

• KTMsmurf
                      • October 2012
                      • 81

Ursprungligen postat av zoddri
                      Jag tycker slimline-modulerna är riktigt snygga, sen stjäl de ju inte så mycket utrymme i karet heller och det är ju praktiskt med ett relativt "litet" som ditt.

Svart sand eller inte är väl en smaksak. Jag tror att Djurmagazinet här i stan säljer sånt, oklart om det är ordinarie sortiment eller om de måste ta in det men.. Ska väl inte vara svårt att få hem.
                      Blästersanden ser väl kanske mer "verklig" ut eller hur man ska säga, men å andra sidan syns precis all skit på den..
                      Det jag tänkte också.. de stjäl bara en 10-15mm vilket inte är så mycket.. och som du säger, 180lit är inte så stort.
                      Kanske inte blir så dumt med Julas sand.. får köra med en hävert lite oftare bara Och sen är den ju snuskigt mycket billigare än "dekorsand"..

Kommentar

• hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

det blir inte skitigare med blästersand. släng i några malaysiska sandsnäckor så behvöer du aldrig köra med hävert. jag kört med blästersand i alla mina kar jsut nu o jhag har inte rört bottnarna på flera år nu. o de är tokrena

Kommentar

• KTMsmurf
                          • October 2012
                          • 81

Ursprungligen postat av hannesc
                          det blir inte skitigare med blästersand. släng i några malaysiska sandsnäckor så behvöer du aldrig köra med hävert. jag kört med blästersand i alla mina kar jsut nu o jhag har inte rört bottnarna på flera år nu. o de är tokrena

Köpte 25kg säck på Juli i helgen.. ska skölja ren den innan akvariet kommer tänkte jag. Kom på sedan att undra om 25kg räcker.. Måste räkna lite.
                          Saker som står på inköpslistan nu är:
                          - 2 x reflektorer till lysrören
                          - rot / rötter
                          - Sten
                          - termometer (juwels egna digitala eller en vanlig temppinne)
                          - BTN Slimline bakgrunder 2 x 60 A+B
                          - Växter
                          - vattenpreparat?
                          - m.m

Som jag säkert skrivit innan är planen att köra igång akvariet med inredning och låta det stå så i 2-3 veckor innan ett litet stim med neontetror får flytta in.

Hur länge tror ni man behöver vänta innan man kan droppa ner några malaysiska sandsnäckor? (tack för tipset!!!)

Kommentar

• hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

behövs inte sköljas rent. häll i bara. dammigt kommer det bli oavsett om du sköljer eller inte.

stenar kan du ju hitta i naturen.

se till att limma dit slimlinen innan du lägger i sanden :P

har du akvariesilikon? annars:

varför i hela friden ska du låta karet stå i veckor utan fisk?! då händer ingenting alls med karet. ne i med fisk på en gång så fort tempen är stabil. bakteriekulturen kan inte komma igång om det iinte finns nån som skitar ner. så i med stimmet med tetror på en gång. o sandsnäckorna med.

Kommentar

• KTMsmurf
                              • October 2012
                              • 81

Ursprungligen postat av hannesc
                              behövs inte sköljas rent. häll i bara. dammigt kommer det bli oavsett om du sköljer eller inte.

stenar kan du ju hitta i naturen.

se till att limma dit slimlinen innan du lägger i sanden :P

har du akvariesilikon? annars:

varför i hela friden ska du låta karet stå i veckor utan fisk?! då händer ingenting alls med karet. ne i med fisk på en gång så fort tempen är stabil. bakteriekulturen kan inte komma igång om det iinte finns nån som skitar ner. så i med stimmet med tetror på en gång. o sandsnäckorna med.
                              Trodde man behövde pilla med vattnet innan man slängde ner fisk
                              Ska kolla med lokala handlarn så de kan ta hem några snäckor också.

Hur fungerar det igentligen med snäckor och bottenslamsugare typ malar.. kör man båda eller bara det ena?

Tack för tipset om siliconet.. hyffsat mycket billigare på Classe än Zoobutikerna..

Kommentar

Arbetssätt...