Sand/grus till yngel akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    Sand/grus till yngel akvarie

    Hej. jag ska starta upp ett yngel akvarie mest för ancistrus yngel har ca 80 st nu men ska köpa föräldrarna till mina yngel av min farbror och flytta alla mina yngel jag har och får plus mina guppy/platy yngel om jag får några. Jag var och köpte 50kg natursand igår men tvätta en hink med det och såg att det kommer inte funka, såg ut som om jag hade jord och vattnet förblev lite brunt, så jag får ta och köpa riktig akvarie sand/grus idag,
    Jag vill ha sand men inte för mörk sand grus går också men måste vara väldigt fin inte så grov, har ni några tips på bra sand/grus. Det grovaste jag kan gå med grus är rådasand men har det i mitt 375 kar så skulle vilja ha lite annat.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    blästersand på Jula . 25 kg för 50:- typ. har jag i alla mina kar. måååånga som använder den.

    Kommentar

    • Nailroth
      • July 2012
      • 108

      #3
      Skulle vilja ha det men är inte det skit svårt att göra rent? hade ju lite grövre sand och det går inte att få klart och blästersand är ju mycket finare mit var 0-3mm medans blästersand är 0.3-07mm.
      Sen är problemet att det är 10 mil närmsta biltema/jula ifrån mig så det går nog inte att köpa.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        göra rent? vadå göra rent? tvätta innan eller när det är i karet? du behöver inte göra nått utav det. dammet förvinner efter nån vecka o man behöver aldrig slamsuga ett kar. oavsett grus.

        Kommentar

        • SimonSaysBaka
          • August 2009
          • 788

          #5
          Ska det vara till ett yngelkar, hur stort är yngelkaret? Som sagt var Jula säljer bra sand , har även använt Biltemas sand funkar utmärkt. Man behöver inte tvätta sand, fast om man är petig och vill det så är det bästa sättet med hink och vattenslang, ställ hinken så att den lutar lite gran fyll den till hälften med sand spola med högt tryck från slangen, se till att all sand blandas efter några minuter så kommer allt skräp och damm försvinna från sanden.
          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            till yngel kar hade jag inte haft nått bottensubstrat alls egentligen

            Kommentar

            • Nailroth
              • July 2012
              • 108

              #7
              karet är på 375 liter ska vara för det mesta bara ancistrus yngel i det kanske det vuxna paret sen kommer jag fylla ut med vuxna och yngel av mina platy och guppies för att få det lite finare.
              Så man behöver inte skölja igen sanden innan? all sand jag har testat har blivit som om du häller vatten i en hink med jord brunt och äkligt. Det gör inte mycket om det är lite damm som försvinner efter ett tag men det får inte ta flera veckor för det att bli klart och sen om något rör om i sanden blir det likadant igen.

              Kommentar

              • SimonSaysBaka
                • August 2009
                • 788

                #8
                Indeed, tycker int att det är nödvändigt, blir oftast lättare att hålla rent utan något substrat, kör bara med några växter skadar aldrig typ java mossa
                Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                Kommentar

                Arbetssätt...