Stenar från naturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Stenar från naturen

    Har varit ute och letat efter stenar och hittat några, dock kan man ju inte använda alla sorters, så jag lägger upp bilder på dem här och hoppas att någon kan hjälpa mig identifiera dem och svara på om man kan ha de i ett akvarium eller ej:









    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • SneakySteve
    • July 2010
    • 425

    #2
    Stenar från naturen

    Jag har ofta använt mig av naturstenar, skrubba och skölj dom ordentligt innan du lägger i dom så är det nemas problemas!
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Du kan ha alla dessa !

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Att artbestämma sten från en bild är egentligen inget att lita på men jag påstår ändå att det där är granit, dels därför att det ser så ut, dels därför att det är det som är vanligast att hitta. Och i så fall så är det helt ofarligt i akvarium.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • iidchen
          • June 2011
          • 26

          #5
          Vilka sorter skulle vara direkt farliga? Om man tänker på sorter man kan tänkas hitta i de värmländska skogarna eller kanske till och med i kanten på Vänern.
          http://iidchen.com

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            vet inte om det finns just där, men vissa skiffersorter är inte alls bra, vissa uranstenar är inte heller bra.


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Det absolut vanligaste i Värmland är granit/gnejs med inslag av hyperitklackar. Allt det är inga problem. Sen finns det vissa inslag av mer udda mineral, särskilt i trakterna där det varit gruvdrift som Långban, Persberg mm. Undvik de där gruvtrakterna och sten som ser mycket udda ut så bör du vara på den säkra sidan.

              Skiffern i Värmland (Glava) är en lerskiffer som är oskadlig i akvarium. Den känns igen på att den är grå och rätt hård. Alunskiffer är synnerligen olämplig i akvarium, den är mörk, mjukare och kan lukta olja.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Stenar från naturen

                Hela Hynboholm är fullt, åk och kolla
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  håller med Bygert, det ser ut som typisk granit. De rosa fläckarna på första stenen är troligen granater, en halvädelsten, som är för vittrad för att göra nåt av, men ser ju trevliga ut.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #10
                    är du osäker på vilken skiffer det är så lägg den i en balja me vatten så märker du ganska snabbt vilken du har. är det alunskiffer så kommer du se nått som ser ut som en hinna av olja i vattnet.

                    sen är väll bra att undvika stenar med mycket järn i då dom har en tendens att rosta å bli ganska fula i akvariet.
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    Arbetssätt...