Ny bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • david87
    • June 2005
    • 710

    Ny bakgrund?

    Hej, har köpt en bakgrund som förhoppningsvis kommer imorgon. Ska bygga ett filter bakom den också.
    Är det nått jag ska tänka på när den monteras?
    Eller är det som bara att smaska på med silikonet?
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    #2
    tvätta bakrutan väl låt torka och sedan "smaska på"
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • david87
      • June 2005
      • 710

      #3
      Har köpt en AquaTerra Rain Forest http://www.aquaterra-intl.com/gallery.html
      så bakrutan behöver nog inte rengöras bara kanterna runt om och botten. Ska jag tvätta med ren aceton eller räcker det med att skrubba den ordentligt?

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        #4
        Har aldrig använt silikon förut men visst går det att ta fingret och jämna till den om man vill och har såpa vatten?

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          japp, liite såpa och vatten. så är de bara å dra ut silikonet.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • david87
            • June 2005
            • 710

            #6
            Är det så såpa eller funkar vanligt diskmedel också. Och vad ska jag rengöra med, Har läst att kemiskt ren aceton ska funka. Men funkar även kemiskt ren bensin?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Köpa en liten flaska aceton på Ica. Skall vara utan olja. Viktigt.
              Rengör först glaset med lite tvål/diskmedel/såpa och vatten. Skölj rent ordentligt.
              Ta aceton på en svamp o rengör de ytor du ska ha silikon på. Detta för att få bort fett från tex fingeravtryck etc.

              Sen silikonar du.
              Ta lite tvål eller diskmedel på ett finger och dra längs med fogen för att få en snygg och jämn fog.
              Youtuba "hur man silikonar ett akvarium" så ser du hur jag gjorde när jag gjorde om mina fogar i ett kar. Samma princip.

              Kommentar

              • david87
                • June 2005
                • 710

                #8
                Ok, ja det var så jag hade läst mig till att göra
                Jaja, blir lite småjobbigt att tejpa den men får försöka lite granna då
                Vår dumma ica hade ingen ren aceton igår utan bara den med olja så får testa nån annan butik då

                Kommentar

                • david87
                  • June 2005
                  • 710

                  #9
                  Sådär efter lite fördröjningar är äntligen bakgrunden monterad i akvariet

                  Var ju för övrigt skitlätt att silikona in en bakgrund ju. Är ju nästan så jag känner att limma ett akvarium inte skulle vara så svårt heller :P

                  Ville också bara tacka så mycket för att hjälp man får på denna sida och vad mycket kul man får läsa också

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Ny bakgrund?

                    Hur länge tänkte du låta den få härda/torka?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • david87
                      • June 2005
                      • 710

                      #11
                      Står 2-3 dygn på tuben. Så iallafall till på söndag hade jag tänkt.
                      Blev ju relativt tjocka fogar mellan där då tänker försöka att inte ha för bråttom :P

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        Ursprungligen postat av david87
                        Sådär efter lite fördröjningar är äntligen bakgrunden monterad i akvariet

                        Var ju för övrigt skitlätt att silikona in en bakgrund ju. Är ju nästan så jag känner att limma ett akvarium inte skulle vara så svårt heller :P

                        Ville också bara tacka så mycket för att hjälp man får på denna sida och vad mycket kul man får läsa också
                        najs la du en fog längs kanterna med? tänkte på att små fiskar är jäkligt duktiga på att ta sig in bakom annars

                        Kommentar

                        • david87
                          • June 2005
                          • 710

                          #13
                          Jodå, la först en sträng i botten på karet, ställde dit den och drog en sträng till i underkant så det blev lite snyggare(trots att det inte kommer att synas) Sen blev det silikon längst hela sidorna upp till ramen. Ända sättet in på baksidan är nu rastren och utblåset. Eller att de hoppar över kanten och prickar in i springan på nån millimeter mellan bakgrunden och täckglasen :P

                          Ville ha det relativt tätt då jag ska köra filter bakom och så läste jag att fiskar just var duktiga på att komma in bakom bakgrunden..

                          Kommentar

                          • david87
                            • June 2005
                            • 710

                            #14
                            Var ju läcker känsla när jag tvättade bort lite silikon från handen med acetonet efter åt. Det dunstade ju så fort att det blev kallt :P

                            Kom ju på sen att det var lite onödigt att använda acetonet till det då det bara är att dra lös silikonet från huden då det torkat ordentligt

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Bara du inte la en för tjock sträng där, lite jobbigt om det ska torka i 3 dygn först....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...