Bygga med stenar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myran2
    • June 2012
    • 7

    Bygga med stenar

    Jag har har fyra stora korallbumlingar och skulle vilja ha mer sten men inte korallsten, ge min råd på vad för sort jag ska lägga till. Den ska smälta in i färgskalan med korallstenarna
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Gå till akvariebutiken och välj en sort som har rätt färg?
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      #3
      eller kolla i naturen där finns gratis alternativen (koka till dom lite bara innan du stoppar i dom
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #4
        Funkar det att hälla på kokande vatten och skrubba dem? Alt. även låta dem ligga i nykokt vatten?
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • frida.L
          • December 2010
          • 164

          #5
          Vi plockade sten till vårt Malawikar ute, de var så stora så gick inte att koka (vi har kokat mindre stenar tidigare) utan la dem i badkaret, lägg på en handduk eller nåt så slipper du repa badkaret, sen skrubbade vi rejält med varmtvatten och diskborste. Tog ett tag men verkar ha funkat bra, inga problem med akvariet de är i.

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Det finns ju ingen som helst anledning att koka stenar! Vad skulle försvinna som inte försvinner med en borste?
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • SCB
              • November 2011
              • 134

              #7
              Fast ärligt talat.. Varför hålla på och koka/skrubba sten från skogen?
              Exakt vad är det som är så farligt att stenarna måste kokas?

              Visst, får det en att känna sig bättre till mods att koka stenarna så är det väl en fullgod anledning men är det den enda anledningen?
              Att hålla på och desinficera allt bara för att alla andra gör det känns för mig som att man fösöker upprätthålla en tradition/myt fastän man egentligen inte vet om den är nödvändig.

              Edit: Äsch, Mumin hann före.
              //Olof
              230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

              Kommentar

              • david87
                • June 2005
                • 710

                #8
                Brukar tycka att mossor och annat släpper bättre om man skållar det med vatten först också

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Mossor plockar man bort i skogen och lägger tillbaks. Antar att du menar lavar, men de består av en alg och en svamp och har redigt stadiga cellväggar, så de kan man låta sitta kvar.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • david87
                    • June 2005
                    • 710

                    #10
                    Ok, lavar då :P

                    Kommentar

                    • Fanbyalperna

                      • September 2005
                      • 752

                      #11
                      Har alltid bara borstat stenar från naturen och inte haft några problem
                      Har inte alltid rätt, men fel ibland

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #12
                        sstenarfrån naturen kokar jag inte heller men däremot så brukar jag skolla dom stenar jag tar från typ sjöar och dyligt
                        för där kan finnas parasiter som inte akvariefisk är så emuna mot eller vad man ska kalla det...
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...