Dimmigt pga blästersand???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Dimmigt pga blästersand???

    Hej!

    Tidigare i år bytte jag från engelsk sjösten till blästersand. Hade tidigare kristallklart vatten i det karet. Sen jag bytte är vattnet "dimmigt". Det blir ingen synbar skillnad när jag byter vatten (en gång i veckan ca 30%).
    Mycket växter i karet. Göder med PMDD. Invånare: Platys och corydoras och malaysiska sandsnäckor.
    Nån som har nån idé vad som är fel? Jag börjar tröttna på synen, samt att mina planer på att byta till blästersand i 250 liters-karet börjar blir lite... dimmiga...

    Hälsningar
    Jennifer
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    Du rubbar balansen när du byter bottensubstratet och du får helt enkelt vänta på att det ska stabiliseras.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Hur lång tid kan det ta? Det har gått fyra månader... Filter, rötter, stenar och växter blev inte rengjorda när jag bytte bottensubstrat.

      Hälsningar
      Jennifer

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        Ursprungligen postat av jenmad
        Hur lång tid kan det ta? Det har gått fyra månader... Filter, rötter, stenar och växter blev inte rengjorda när jag bytte bottensubstrat.

        Hälsningar
        Jennifer
        Väldigt många använder blästersanden utan problem så vad dina problem beror på efter 4mån vet jag ej!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Kan det vara infusorier kanske,jag köpte en UVC filter och det blev kristallklart.

          Kommentar

          • jenmad
            • March 2009
            • 579

            #6
            Ursprungligen postat av Christer5
            Kan det vara infusorier kanske,jag köpte en UVC filter och det blev kristallklart.
            Jag har funderat på det men efter att ha läst en massa om infusorier borde man kunna se åtminstone en del av dem med blotta ögat - och jag ser inget ens med lupp. Bakterieblomning verkar troligare men jag tycker att något borde förändras med tiden men jag tycker det ser likadant ut jämt.
            Och egentligen tror jag väl inte att det är blästersandens fel, just eftersom så många använder den, men nåt samband med byte av bottensubstrat borde det finnas eftersom jag som sagt hade kristallklart vatten innan... Men jag får det inte att gå ihop!

            En annan förändring, som dock gjordes ca två månader före sandbytet, var att jag skaffade en mycket bättre belysning. Så nu har jag testat att släcka hälften av ljusrören och dragit ner lite på belysningstiden, få se om det blir nån skillnad.

            Hälsningar
            Jennifer

            Kommentar

            Arbetssätt...