Göra egen bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #16
    Klart det, följer de flesta fina projekttrådarna sen också
    ska bli kul att se hur det blir. Man får ju som testa nått nytt när man flyttar om karen
    Men ack så jobbigt att flytta runt karen, du som har så många stora också

    Kommentar

    • eriksdotter
      • June 2012
      • 33

      #17
      Vill bara meddela att jag har kört igång nu och har karvat och lagt grovspackel! Ska gå efter med spackel idag och täta eventuella hål. Är det nån som vet hur man ska göra med sidor och botten? Ska jag spackla där också? Botten har jag inte gjort det på,, men sidorna är tagna. Mina är iofs rundade och går inte ända ut i kanten pga silikonskarven i hörnet av karet. Vilken lack ska jag använda för att undvika att den "äter" upp frigoliten om det råkar vara något som inte är täckt av spackel, eller bara ett litet hål? Så man kan använda vattenfärger på grovspackel? Hmmm, ska kolla hur mina akrylfärger har det med gifter och så...
      Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        behövs inte spacklas där, men lacka gärna.

        jag kör med naturliga färgpigment som inte har några gifter. tanken var att jag inte skulle lacka först nämligen, men det kommer jag göra nu ändå så.
        du kan köra med föärgämnen som är giftiga, bara du lackar sen.

        epolan V funkar utmärkt som lack till akvarium

        Kommentar

        • SCB
          • November 2011
          • 134

          #19
          Ett tips när du lackar: stryk på tunna lager!
          Jag lackade med Nordsjö epolan V epoxi och den härdar inte som den ska när det blir för tjockt, speciellt i botten av gropar där lacken kan rinna ner och bilda pölar.
          Efter några dagar blir även dessa pölar klara och allt ser ut att vara frid och fröjd, men de blir vita/grumliga direkt när bakgrunden kommer i kontakt med vatten.

          Alltså, lacka flera jättejättetunna lager och låt lacken härda ordentligt mellan varje strykning... Och lacka inte i vardagsrummet. Epoxylacken luktar värre än koncentrerat vansinne när den härdar!
          //Olof
          230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

          Kommentar

          • SneakySteve
            • July 2010
            • 425

            #20
            .. Lacka i sovrummet istället så somnar du snabbt och gott om nätterna... (;
            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

            Kommentar

            • eriksdotter
              • June 2012
              • 33

              #21
              Har börjat det slitsamma arbetet med att måla nu. det tar extremt lång tid när man målar med svamp och det finns massor av håligheter jag tänker köra på epoxylacken! det blir nog jättebra måste dock lacka typ i köket eller på balkongen (bor i en tvåa..)

              tack för tipsen!
              Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/

              Kommentar

              • eriksdotter
                • June 2012
                • 33

                #22
                Ville bara säga att man kan följa mitt bakgrundsbygge på http://250litervatten.wordpress.com/
                Det blir rätt bra faktiskt! Kommentera gärna med åsikter!
                Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #23
                  Varför skriver du inte allt det där här på forumet med? Bra med såna trådar där folk kan läsa o kommentera. Särskilt om folk vill söka bland trådar om bakgrund bygge sen. Annars ser det ju bra ut!

                  Kommentar

                  • eriksdotter
                    • June 2012
                    • 33

                    #24
                    den här epolan v epoxy är ju högblank, och jag vill inte sabba min fina målning med att blanda i sand, finns det inget annat man kan lacka med? är det någon som känner till någon halvmatt/matt båtlack? eller någon matt golvlack? och epolan kostar ju 3-400kr för 700ml, så det är lite dyrt...

                    hjäääälp..!
                    Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/

                    Kommentar

                    • eriksdotter
                      • June 2012
                      • 33

                      #25
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      Varför skriver du inte allt det där här på forumet med? Bra med såna trådar där folk kan läsa o kommentera. Särskilt om folk vill söka bland trådar om bakgrund bygge sen. Annars ser det ju bra ut!
                      Tack! jag länkar till min blogg istället... jag kan ju kopiera hit såklart.. hmm...
                      Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        Ursprungligen postat av eriksdotter
                        Tack! jag länkar till min blogg istället... jag kan ju kopiera hit såklart.. hmm...
                        Ja jag orkar inte klicka mig in på bloggar. Sen blir det ju knepigt om man vill kommentera. Samt hålla koll på hur det går. Zoopet o akvarister på facebook följer jag varje dag.

                        Kommentar

                        • david87
                          • June 2005
                          • 710

                          #27
                          Vad finns det för akvarister på faceboook? och vad gör de där?

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            missat den??? det finns massa grupper men det stora startade tommy o frida från detta forumet. har över 900 medlemmar nu. man gör typ samma sak som här. lägger upp frågor o tankar o dela bilder o erfarenheter.

                            Kommentar

                            • david87
                              • June 2005
                              • 710

                              #29
                              Hade faktiskt inte tänkt tanken på att det skulle finnas akvarister på FB av nån underlig anledning. Konstigt egentligen då allt verkar finnas på FB nu för tiden..

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #30
                                jodå det finns en hel del. jag är nog med i typ 5 olika. men håller mig mest till den stora.

                                har du gått med i den nu?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...