Behöver jag ha något skydd under gruset/sanden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    Behöver jag ha något skydd under gruset/sanden?

    Jag står nu i begrepp att köpa mitt 180-liters akvarie, ett Juwel Rio. Och jag har en del funderingar om jag i detta borde lägga något under gruset. Om jag då köper ett liggunderlag till detta. Kan man då använda sig av detta? Eller är det bättre med frigolit? Vad jag tänker på är om det kan finnas kemikalier i liggunderlaget som inte bör finnas i karet.

    Just nu ska jag inte lägga ner några tunga stenar eller så. Men eftersom detta karet är mitt slutgiltiga val och jag då inte har några tankar på att flytta ur grus vid framtida ommöbleringar och andra ändringar. Så vill jag vara säker på att det blir bra redan från start.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Jag köpte sittunderlag på clasohlson och petade i. Klippte till. Jag har inte lika stor yta att täcka dock.

    Men det är nog lika bra att sätta något i botten. Det skadar ju aldrig.
    350L Diskus

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #3
      Ursprungligen postat av MonkanS
      Jag står nu i begrepp att köpa mitt 180-liters akvarie, ett Juwel Rio. Och jag har en del funderingar om jag i detta borde lägga något under gruset. Om jag då köper ett liggunderlag till detta. Kan man då använda sig av detta? Eller är det bättre med frigolit? Vad jag tänker på är om det kan finnas kemikalier i liggunderlaget som inte bör finnas i karet.

      Just nu ska jag inte lägga ner några tunga stenar eller så. Men eftersom detta karet är mitt slutgiltiga val och jag då inte har några tankar på att flytta ur grus vid framtida ommöbleringar och andra ändringar. Så vill jag vara säker på att det blir bra redan från start.
      Liggunderlag kan nog innehålla lite konstiga saker, mjukmedel kanske? Jag skulle aldrig stoppa det i ett akvarie som ska gå många år! Du behöver absolut inte lägga nåt under hela botten, det är nån nojja som härjar kring detta Ska du använda nån riktigt stor sten så kan du enkelt lägga en bit frigolit just under stenen bara och det gör du lätt i efterhand!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Jag har liggunderlag i alla kar med större mängd sten. Vart i gång i flera år. Inga konstigheter
        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

        Kommentar

        • david87
          • June 2005
          • 710

          #5
          Jag har då haft liggunderlag i mitt akvarium i typ 10 år och det har då gått bra. Den är dock lite platt under sanden nu mera. Så jag borde egentligen sätta i en ny nästa gång det blir tomt

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Läser svaren här och läst en del i gamla trådar angående liggunderlag kontra frigolit i botten på karet under gruset. Intressant läsning. Det ser ut som att liggunderlag är det mest vanliga. Och att det inte ska vara någon som helst fara med att använda det materialet. Det är ju också väldigt enkelt att klippa till det till lagom storlek.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • vinbok
              • November 2011
              • 147

              #7
              Kan ta en fördel med liggunderlag till jämfört med frigolit. Om du har grävandefiskar så ser inte ett mörkt liggunderlag lika fult ut som dom ljusa frigolitskivorna, när dom gräver fram dom.

              Kommentar

              • tessilago
                • July 2007
                • 373

                #8
                Ska du bara ha sand är det absolut ingen fara att ha det direkt på glaset. Men ska du ha riktigt tunga stenar eller inredning skulle jag ha en urklippt frigolitbit under för att undvika punktbelastning. Men detta är bara om du ska ha något riktigt tungt mot glaset. För normalstor inredning är det ingen fara alls.
                Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

                Kommentar

                Arbetssätt...