Redmoor rot bidrog till plötslig massdöd!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Förortsfarsan
    • October 2011
    • 7

    Redmoor rot bidrog till plötslig massdöd!?

    Köpte en redmoor rot igår till akvariet. Tvättade av den och sedan la jag ner den i akvariet. Imorse la vi märke till att roten fällt en del och vattnet var brunaktigt. Dessutom var ca 25 fiskar stendöda. Räddade de sista överlevarna och flyttade de till ett tilfälligt boende medan vi tömde akvariet på rot och vatten.

    Min fråga är nu, vad hände!??
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Använde du något kemisktmedel då du tvättade av den?
    Fällningen i sig är inget problem och inte heller brunaktigt vatten.

    Kommentar

    • Förortsfarsan
      • October 2011
      • 7

      #3
      Tvättade av den i rinnande vatten, inget annat.
      Allt är så skumt, ska ringa affären så fort de öppnar.

      Kommentar

      • SCB
        • November 2011
        • 134

        #4
        Tänkbara orsaker..
        1. Producent/grossist/försäljare har tvättat den med något olämpligt.
        2. Den kommer från en växt som inte alls är lämplig.
        3. Den är "skördad" i ett förorenat område.

        Om roten var det enda nya och du är säker på att det är den som är boven så ska du begära ersättning av säljaren.
        Senast redigerad av SCB; 13 May 2012, 09:37.
        //Olof
        230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

        Kommentar

        • SCB
          • November 2011
          • 134

          #5
          kom på en annan sak...
          Är det ett nytt akvarie? Hade du koll på vattenvärdena innan roten kom i? Nitrit?
          //Olof
          230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

          Kommentar

          • Förortsfarsan
            • October 2011
            • 7

            #6
            Vad kan man förvänta sig av affären som sålde roten för utom pengarna tillbaka?
            Blev av med 10 drottningrasbora, 4 tigerbarber, 4 svärdbärare, 5 neontetror, 2 kuliålar...

            Kommentar

            • Förortsfarsan
              • October 2011
              • 7

              #7
              Allt har varit hur bra som helst, startade upp akvariet i höstas, alla fiskar har mått bra tills nu...
              Det enda problemet vi har haft är att vi har problem med att få de snabbväxande växterna att må bra...
              Växter som växer långsamt funkar hur bra som helst.
              Men att vissa växter inte funkar har jag nog en lösning på och det är att ljuset inte är tillräckligt...

              Kommentar

              • rudy
                • January 2012
                • 275

                #8
                men fy va hemskt !!
                hoppas att du får nån kompesation då det va en del fiskar !!

                Kommentar

                • Förortsfarsan
                  • October 2011
                  • 7

                  #9
                  Var in på affären i dag, möttes med kraftig skepsis. Fick pengarna tillbaka för roten, men när det gällde ersättning för våra 25 döda fiskar så skulle de tydligen rådgöra med chefen...

                  De sjuka var att de var så tveksamma till att det var roten som på något sätt dödat alla fiskar. Ena tjejen menade på att jag kunde rört upp "något" från bottengruset som dödat fiskarna... Eeeehhhh...

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Förortsfarsan
                    Ena tjejen menade på att jag kunde rört upp "något" från bottengruset som dödat fiskarna... Eeeehhhh...
                    Väldigt osannolikt att detta skulle ha hänt, men faktiskt ännu osannolikare att en red moor rot skulle ha dödat fiskarna. Visst har det hänt att rötter dödar fiskar ('även om jag inte har hört att red moor gjort det), men då sker det absolut inte så snabbt som i detta fall.

                    Så bägge sakerna är väldigt osannolika och det är egentligen omöjligt att veta vad som har hänt.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Väldigt osannolikt att detta skulle ha hänt, men faktiskt ännu osannolikare att en red moor rot skulle ha dödat fiskarna. Visst har det hänt att rötter dödar fiskar ('även om jag inte har hört att red moor gjort det), men då sker det absolut inte så snabbt som i detta fall.

                      Så bägge sakerna är väldigt osannolika och det är egentligen omöjligt att veta vad som har hänt.
                      Mja, Det där med att röra upp i botten tror jag mer på än roten. Som du säger så borde det ta länge tid om roten i sig skulle ha något giftigt i sig.

                      Till Förortsfarsan: lutade du på vattnet? Tyngde du ned roten med något. Flyttade du om växter i samband med rotplaseringen. Vart befan sig de överlevande fiskarna och vilken sort var det?

                      Vi kan nog konstater att fisken dött av antingen förgiftning eller syrebrist.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Förortsfarsan
                        • October 2011
                        • 7

                        #12
                        Det enda jag gjorde var att ta ut en sten och satte ner roten där stenen varit placerad. Roten flöt dessutom så jag kilade fast den i taket på akvariumet. Roten stod då lite lätt på gruset, ej nedtryckt.
                        Planterade samtidigt en växt bakom, inga konstigheter... Rörde inte runt något särskilt i gruset.
                        Växten står fortfarande kvar i akvariumet och överlevarna mår nu som vanligt.
                        Mina invånare är nuförtiden en tigerbarb, 4 neontetror, 1 kuliål och en kampfisk.

                        Kommentar

                        • Förortsfarsan
                          • October 2011
                          • 7

                          #13
                          Nu hörde djuraffären av sig. De kompenserar givetvis alla fiskar och roten ligger i blöt hos dem för att se om de kan få någon lösning på mysteriet. Hoppas deras vattentest visar något..
                          Grym snubbe som ringde iaf, verkar riktigt duktig!
                          Nu får vi avvakta ett par dagar på resultatet...

                          Kommentar

                          • rudy
                            • January 2012
                            • 275

                            #14
                            kul för dig !! he's a keeper!!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...