Frågor om bakgrund, placering raster, och ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beecher
    • July 2009
    • 23

    Frågor om bakgrund, placering raster, och ytterfilter

    Hej mina zoopet kompisar!
    Jag har sökt runt lite på forumet men inte riktigt fått ett rakt svar på några frågor.

    Jag har ett 200 Liters akvarium med måtten 100x50x45 som är i drift men som jag snart ska starta om pga att jag vill montera in en bakgrund från aquaterra och göra akvariet till ett tydligt tropiskt flodbankstema.
    Jag har tänkt igenom det med biologiskt filter, men jag väljer att hålla mig till ytterfilter precis som jag har nu, för att jag tycker att det redan fungerar så bra och okomplicerat.

    Jag har tänkt att gömma tekniken bakom aquaterra bakgrunden, så mina frågor är:

    Jag har förstått att det är bra att ha två raster utifall att en tillfälligt blir igenproppad med smuts, om jag placerar en 50mm ca 4cm ovanför sandlagret, hur högt upp är det rimligt att ha den andra?

    Tänkte borra hål och ha ett utblås i bakgrunden utifall att det inte går att placera ytstrilrör så att det inte syns, vilken placering bör rasterna ha i förhållande till utblåset? placerade på samma sida?

    Vilken placering är lämplig för doppvärmaren? Nära insuget eller så långt ifrån det som möjligt så att det hinner värma upp vatten innan det åker in i filtret?

    Tycker att det sedan start har varit lite för dåligt blås i mitt fluval 204, kan vara pga av lyfthöjden till akvariet.
    Har spanat in ett Eheim prof3 2075 ( http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=304&page=1 ).
    Det är ju ställbart flöde på det, så det borde väl fungera bra till mitt 200L?
    Vet någon om läckageproblemet som tidigare modeller haft är åtgärdat på modeller som kommit in i handeln numera?


    Kan vara så att det dyker upp fler frågor, kan nog ha glömt något...
  • trilobite
    • December 2005
    • 60

    #2
    Doppvärmaren kan du ju ha nära pumpen, men det är inte så noga. Ett andra raster kan placeras högt upp, som en ytavrinning (om du inte skall ha en massa små flytblad)
    Uppsala Akvarieförening
    Finns också på Facebook

    Kommentar

    • beecher
      • July 2009
      • 23

      #3
      Ursprungligen postat av trilobite
      Doppvärmaren kan du ju ha nära pumpen, men det är inte så noga. Ett andra raster kan placeras högt upp, som en ytavrinning (om du inte skall ha en massa små flytblad)
      Tack för svaret!
      Kommer nog ha doppvärmaren nära ytterfiltrets insug.
      Två raster är nog att föredra som du säger.. jag har flytväxter vilket jag kommer fortsätta ha så jag sätter en en bit under ytan.

      Ska man ha raster och utlopp monterat på samma sida på bakgrunden?

      Någon som vet något om Eheim prof 3 2075, om läckageproblemet åtgärdats på de som finns i handeln just nu?

      Kommentar

      Arbetssätt...