BTN utanför karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    BTN utanför karet?

    vi sitter och diskuterar lite...
    och vi är fortfarande jätte nybörjare med fiskeriet och lär oss allt efter som
    (därav alla konstiga frågor)
    visade killen lite BTN bakrunder... skitsnygga
    men jag tycker att det tar upp förmycket utrymme

    hans kul ide... men sätt den utanför karet...

    går det ?
    blir det bra?
    är det nån annan som har gjort som vi har tänkt ,eller ens funderat på det?

    ni som har BTN för och nackdelar och tror ni att det skulle kunna funka att sätta den utanför
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Ursprungligen postat av rudy
    vi sitter och diskuterar lite...
    och vi är fortfarande jätte nybörjare med fiskeriet och lär oss allt efter som
    (därav alla konstiga frågor)
    visade killen lite BTN bakrunder... skitsnygga
    men jag tycker att det tar upp förmycket utrymme

    hans kul ide... men sätt den utanför karet...

    går det ?
    blir det bra?
    är det nån annan som har gjort som vi har tänkt ,eller ens funderat på det?

    ni som har BTN för och nackdelar och tror ni att det skulle kunna funka att sätta den utanför
    Jag köpte ett par bitar slimline men tyckte de var så snygga så satte upp dem som tavlor ovanför akvariet.
    Om ni sätter BTN inne i akvariet kan ni använda den del som är mellan bakrutan och bakgrunden som filter.
    Då förlorar ni inte många liter och får ett kanon filter på köpet! Att sätta BTN bakom akvariet kommer att se lite konstigt ut när
    det blir alger på bakrutan skulle jag tro.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Nja - då är det väl billigare att köpa en plastaffisch (finns faktiskt t.o.m sådana i handeln som är avfotade BTN). Alla alger som kommer att bli på bakrutan syns mindre om det sitter en affisch där än om det sitter en riktig BTN

      Poängen med BTN är ju just att man får en 3D-bakgrund inne i akvariet som man kan gömma all ful teknik bakom. Visst simutrymmet minskar med en BTN, men vattenvolymen finns ju kvar vilket gör att den biologiska balansen inte försämras pga mindre vattenvolym
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 06 May 2012, 10:41.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        det är klart det går men som bosse skriver så kommer det ju synas direkt när det blir smuts på rutan. och det kommer nog kanske se lite konstigt ut.
        förr i tiden så gjorde man ju någon låda bakom akvariet, me belysning å grejar. googla på det. kanske kan va ett alternativ.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • rudy
          • January 2012
          • 275

          #5
          det kanske släpper med tiden ... men just nu så är jag och pillar mycket i karen, typ handmatar fisken, pillar i växter och i samband men vattenbytena svampar jag av ruterna...

          Kommentar

          • SneakySteve
            • July 2010
            • 425

            #6
            Håller med kjell. Du tappar helt iden med btn om du sätter den bakom. Själv tycker jag att det inte finns något bättre och smidigare filter än ett bakom en 3D-bakgrund. De är dessutom inte helt gratis...
            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

            Kommentar

            • Carina_
              • August 2010
              • 207

              #7
              JAg tänker också på hur ni skall få fast den för har ni silicon på btn så kommer det med och synas och inte bli särskilt fint.
              JAg har btn slimline och den tar inte stor plats och det är jätte snyggt enligt min mening så titta lite på dem med =)

              Kommentar

              • rudy
                • January 2012
                • 275

                #8
                då vi funderade på det, så hade vi tänkt att bara hänga fast den på bakrutan
                men då alla avråder oss så skiter vi i det.. och ingen av oss vill igentligen lägga ner en massa tid på att bygga en
                utan det kommer vi att göra då vi får ett hum om hur det är att sköta kar och då ska vi bygga ett eget på en j**a massa liter och bakrund m.m =)

                Kommentar

                Arbetssätt...