Starta om...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trelleborg
    • May 2011
    • 45

    Starta om...

    Hej!

    Känns som jag börjar bli lite tjatig nu nästan :P

    Har bara problem, skriver här o får hjälp som jag uppskattar till tusen... Sen går de någon vecka o sen får jag nått nytt problem...

    Vi har ett 180l akvarium, som vi tycker är lagom stort... köptes på hornbach som ett komplett nybörjar-kit(fastän de är vårt andra)
    Allt var bra, sen problem, sen var allt bra igen, och problem... O.s.v..

    Nu, börjar vi tröttna :P

    Fiskarna ser magra ut, nyss hade vi en som gått bort.
    Men, enligt vad vi läst och fått reda på förut så enligt hur akvariet beter sig så matar vi förmycket..
    och vi har blandade alger, ibland har vi gröna prickar, sen bytas de ut mot bruna alger och sen lite trådar...

    Och hela tiden har vi trott och folk har sagt att vi startat upp fel... Och det får vi väl leva med...
    äskanden vi har ser hemsk ut... Den var riktigt fin i början, vit o vacker... Idag är den lite brun, lite svart och på sidan av akvariet så är de svarta områden och gröna, och lite brunt också... Det ser helt enkelt hemskt ut..
    Vissa växter ser dessutom lite tråkiga ut... Och då blir de kanske aldrig riktigt bra om man inte bytar ut dem?

    Så jag funderar på att börja om!
    Ny mörkare sand & nya växter...

    Hur börjar man? Bör jag tömma ut all sand eller jag kan kanske låta hälften av sanden ligga kvar ändå? Vill inte att några som helst bakterier ska vara kvar, men om de kanske räcker med att jag köper 15-20kg ny sand o tvättar o lägger i så känns de betydligt smidigare än att avlägsna allt(om man låter lite ligga kvar så tänkte jag såklart ta allt längs kanterna men låta lite ligga kvar i mitten)

    Bör jag byta ut filtermaterialet eller de går att ha kvar?

    (vi har idag 2 blå gurami, 6 zebra(typ tetror) 1 klogroda, 1 "zebra"mal, en liten ancistrus och en gibbiceps som är strax över 10cm. Har även 6 amanoräkor
    jag bytar c:a 45-50% vatten varje vecka och vi kör enbart med pmdd.. Innan vi tömmer akvariet så kör jag med en fönsterskrapa och drar bort alger på rutorna...



    Men huvudfrågorna är...
    måste jag plocka bort all gammal sand eller det är bara de yttersta lagerna som är "smutsiga"
    Bör jag eller bör jag inte byta filtermaterial?

    Allt som ska återanvändas som stenar o pumphöljet bl.a. Hade jag tänkt koka eller rengöra riktigt noggrant för o bli av med allt/så mycket som möjligt....

    Och en som aldrig fanns med där uppe, hur länge kan de gå i ett 54l akvarium som jag har ståendes hemma som jag faktiskt kan stoppa ner dom i? Kan ju stoppa ner en hel del växter så de får en chans o gömma sig från varandra :P
    Inga utav dessa växterna kommer att följa med ner på nytt i de stora sen...
    (ska jag börja med pmdd direkt eller ska jag vänta x antal veckor?)

    Haha, massa text o klyddigt... Hoppas på att nån orkar läsa o hjälpa... Annars får vi helt enkelt testa oss fram


    ///Micke (ursäkta för jobbig text, skrivet på iPad o jag kan tydligen inte gå tillbaka o ändra något utan att radera allt jag skrivet efter.. :/)
Arbetssätt...