Behöver tips från eliten....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    Behöver tips från eliten....

    Hej,

    Skulle givetvis lyssnat på proffsen här inne att vit bakgrund, vita hålstenar och vit sand inte var en bra kombination!

    Börjar redan växa rätt bra med brungula alger på både bakgrund, sand och sten vilket kommer se rejält sunkigt ut om jag inte gör något åt de!

    Tror ni att det hjälper om jag byter ut bottensubstratet till lite mörkare bläsersand (julas)... ser inte lika mycket skit på de...?

    Från början hade jag ju tänkt mig ett fräscht akvarie i vitt, då utan alger men har nu som sagt insett att de inte går... så får börja tänka om, mer växter, rötter och sandbyte...? :/

    Men frågan är - hur tror ni att de passar med ljus granit-btn bakgrund (slimline)... brunaktig sand (0,3-0-7mm) och vit hålsten? Hålstenen blir nu för mig ett dilemma, känns som jag måste använda den eftersom jag ändå pyntat 700 spänn för skiten hehe. Passar den bita hålstenen till brunaktig sand....

    Tänkte även slänga i mina gamla redmoor rötter och börja plantera bra med sallad

    Ge mig gärna tips!

    (Hoppas nu detta ämne hamna på rätt plats här i forumet)

    Hälsningar
    Freddan
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ja, det blir ju rätt ljust med allt i vitt, och det befrämjar nog algerna, samtidigt som de ju syns bra på vitt underlag. Vad är det för sand, är det kalkhaltig sand? Och är det kalksten du använder? I så fall höjer det ju pH, och du blir nog rätt begränsad i ditt val av fiskar.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • freddan_gbg
      • December 2011
      • 297

      #3
      Sanden är testad och skall inte kalka av sig... hålstenen kalkar nog lite kanske... så tänkte slänga ut hälften av hålstenen och byta bottensubstratet mot julas bläster vilken inte innehåller någon kalk

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Backa bandet, vänta och det kommer ge sig!

        Det här möter vi hela tiden, det är kiselalger! De kommer försvinna helt men du MÅSTE ha tålamod! Ändrar du något nu skjuter du dig i foten med raketgevär.

        Kör in karet, det ger sig!!
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Vad är det för sand, är det kalkhaltig sand? Och är det kalksten du använder? I så fall höjer det ju pH, och du blir nog rätt begränsad i ditt val av fiskar.
          Varför det - kalk höjer inte pH över 7,5-7,6 och det ger dessutom ett stabil pH vilket är det viktigaste för fiskar.
          Ok - kanske inte om man har extrema vilfångade survattensarter så klarar de alldeles utmärkt ett pH på 7,5. Jag har en hel del kalk i mitt stora sydamerikaakvarium och det funkar utan problem.

          Så jag snarare rekommenderar kalkhaltigt grus och stenar i de flesta akvarier
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • freddan_gbg
            • December 2011
            • 297

            #6
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Backa bandet, vänta och det kommer ge sig!

            Det här möter vi hela tiden, det är kiselalger! De kommer försvinna helt men du MÅSTE ha tålamod! Ändrar du något nu skjuter du dig i foten med raketgevär.

            Kör in karet, det ger sig!!
            Mathias, men de blir så jäddrans ljust i karet och verkligen hela bakgrunden börjar bli brun... lika så stenar och sand... översta sanden är gul-brun....

            Har ca 15-20 kilo hålsten i karet och ivånarna är:

            1st Ancistrus mal
            1st Plecostomus
            2st Silverhajmalar
            6st Praktbotior
            5st Guldgurami
            2st Palett Ciklider... någon av dessa som inte bör vara invånare?

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Ja Freddan, så hade jag det i malawikaret också. Du kan få se hur allt ser ut efter ett år om du vill...

              Jag hade mer kiselalger än du någonsin kan tro!!
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • freddan_gbg
                • December 2011
                • 297

                #8
                Hur länge håller de i sig... kislet alltså? något man kan göra? Vattnet blir ju också grumligt och grynigt!

                Men de är la en del av hobbyn :P

                Kommentar

                • freddan_gbg
                  • December 2011
                  • 297

                  #9
                  De är ju inte lika vitt och fint som innan om man säger så:


                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0423.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,6 KB
ID: 2140339



                    Så ser min ut i min alg-härd..

                    Det kommer ge sig när nitrat-halten ökar. Inkört filter kommer göra underverk.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • freddan_gbg
                      • December 2011
                      • 297

                      #11
                      men du har grönalger.... kan se rätt trevligt ut till en viss mängd men just dessa bruna fula ser ju inte kul ut alls! :/

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        de är de första algerna som kommer, de kommer försvinna helt. Jag lovar! Dina Ancistrus älskar dig just nu!

                        TÅLAMOD! Lita på mig i typ 4 veckor till, det ger sig!
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • freddan_gbg
                          • December 2011
                          • 297

                          #13
                          Sista frågan angående vattnet... kiselalger gör även vattnet grumligt eller? då de är massa partiklar i de!

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Normalt, allt var inte helt kliniskt när du stoppade i det

                            Skjut dig inte i foten nu, det kommer rätta till sig! I med växter om du ska behålla de fiskarna, det blir grymt!!
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • freddan_gbg
                              • December 2011
                              • 297

                              #15
                              Skall lämna tillbaka grumamisarna till affären, tråkiga!

                              Vet du några växter som hade passat i karet? som jag kan ta bakom! Om du hade vart jag skulle du satt i redmoore rötter? Passar de i de vita, rädd att vattnet blir för gult? jobbigt jag är nu... men gillar att höra vad andra har för åsikter om ens egna planer!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...