Bakgrundsbygge!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    Bakgrundsbygge!

    Hej och ursäkta att man tjötar här inne med nya inlägg dag ut och dag in!

    Jag har nu bestämt mig för att inhandla ett 240 liters Juwel Rio kar och till detta vill jag bygga en egen bakgrund!

    Jag undrar om det finns något sätt att bygga in den "inbyggda" pumpen som sitter i karet från början, dvs så att den inte syns!

    1. Vart får jag tag i bra betongspackel, lack och pigment?
    2. Vilken tjocklek på frigolitskivor är att rekommendera?
    3. Skall man även behandla baksidan på bakgrunden så inte frigoliten löser upp sig?
    4. Hur bygger jag in pumpen på ett bra sätt?
    5. Hur lång "hållbarhet" kommer bakgrunden att ha innan den löser upp sig eller blir dålig?


    Stort tack på förhand!

    Mvh
    Freddan
  • Richards
    • February 2011
    • 29

    #2
    1. En bra färg handlare har allt detta.
    2. Ju tjockare, ju enklare att skapa "djup", hade själv 100mm.
    3. Jag gjorde det inte, dock ingen expert, har aldrig sett att frigolit löst upp sig.
    4. Tja, inget svårt, googla runt lite, finns många bilder här o där, tänk på att du kanske vill kunna ta upp den utan att behöva flytta en massa.
    5. Ingen aning...

    Lycka till, låt det ta tid!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Googla classons trätjära. De har naturliga färgpigment som inte är giftiga. Jag har köpt därifrån för jag vill inte läcka min. Sök upp gonzo44 här på forumet. Han har gjort flera snygga. Husfix funkar bra.

      Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

      Kommentar

      • freddan_gbg
        • December 2011
        • 297

        #4
        Tack för svar!

        Var idag på k-rauta och inhandlade 2 styck 40mm+2 styck 30mm och en Casco fogmassa som är till för akvarier (jobbar med fogning).

        När de kom till spacklet stod jag säkert i 30minuter vid hyllan och kliade mig i huvudet! Skall man köpa fix som man blandar själv eller skall man köra på färdigblandat?! Tjejen i kassan stod och snacka om PP men de borde bli gör giftigt! Isf skulle Cascos Husfix fungera? http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=164590644.
        Hur mycket behöver jag då i så fall till en bakgrund på 120x55?

        Och det här med lacken, måste jag beställa akvarielack över nätet eller finns även den på byggvaruhuset?
        Och pigment till den...!

        Hälsningar

        Kommentar

        • Richards
          • February 2011
          • 29

          #5
          En 750g borde räcka om jag jämför med storleken på mitt bygge.
          Lack, jag beställde från epotex.

          Kommentar

          • gonzo44
            • October 2007
            • 2770

            #6
            Jag har oxå lack från Epotex denna gång tar en rövare och testar den vattenbaserade epoxy varianten golvlack...
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

            Kommentar

            • sjebbe
              • March 2009
              • 440

              #7
              Du kan använda vilket fix eller fog som helst. I och med att du lackar så konserverar du hela bakrunden. Jag använde 2 komponents golv lack. Applicerade 2 lager, detta var ca 2-3år sen, still up n´ running.
              450 L - Channa pulchra
              720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

              Kommentar

              Arbetssätt...