Lacknafta i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Lacknafta i akvariet

    Jag har feta problem med min Juwel bakgrund som jag skulle limma fast i mitt Juwel lido med hjälp av silikon. Jag följde instruktionerna, limmade och väntade lite mer än 24 timmar (24 var härdningstiden). Klart tänkte jag, indredde och fyllde på vatten. En timme efter påfyllning släppte bakgrunden och det var bara att tömma ut allt igen. Har suttit och klurat på vad som gått fel. Möjligen kan det vara så att silikonet jag använde var för gammalt. Har läst att att vissa typer av silikon inte härdar när de är för gamla. Kanske är det just det som hänt. Problemet är ju det att nu har jag silikon som sitter på både glasrutan och och bakgrunden som inte vill torka (inte än så länge varifall). Då måste jag få bort det på något sätt innan jag limmar om met nytt silikon. Det enda sättet verkar ju vara att lösa upp silikonen med lacknafta med det känns ju väldigt osäkert att använda det i en miljö som man så småningom ska ha fiskar i. Vågar man använda lacknafta om man torkar ren glasskivan efteråt?

    Är det någon som har någon liknande erfarenhet av silikonproblem som kan berätta hur jag bör gå till väga. Känner mig väldigt bitter. Sitter med ettt nytt akvarium som inte går att köra och växter som ligger och skvalpar i en balja. Som tur är har jag inga fiskar ännu...
  • GlennWiberg
    • May 2011
    • 301

    #2
    Hum silikon brukar härda 1-2mm på 24 timmar. så man bör vänta några dygn. så om det luktar stark ättika så är det inte härdat än. Är den gamla sillikonen torr eller är den fortfarande kletig? För är den kletig så är det nog fel på sillikonen. Jag skulle inte använda lacknafta.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      1)
      Är det verkligen akvariesilikon du har haft ?

      2)
      Torktiden är som nämts 1-2mm / 24H, men det är en sanning med modifikation.
      Är silikonet exponerat för luft med bra ventilation så brukar det stämma.
      Men om man har det bakom / innanför ex en bakgrund, nere i ett kar där luften
      står stilla, så kan det ta betydligt längre tid. Har själv varit med om att det har tagit
      många dagar innan det är helt torrt nere i ett kar.

      Bästa sättet att kolla är med ett av världens bästa mätinstrument.

      Dvs din egen näsa.

      Stoppa ner huvvet i karet, dra in med näsan, luktar det ättika, så är det inte torrt ännu.

      3)
      Ta inte lacknafta till hjälp. Skrapa så mycket det går med ett rakblad (sådana man har till
      glashällar är bra), men skrapa försiktigt så du inte repar. sedan ger man sig på resterna
      med kemisk ren aceton, obs ingen olja i acetonen, låt torka ut ordentligt innan du
      börjar silikonera igen.




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • ABSOLUT-71
        • January 2012
        • 81

        #4
        Skulle jag vara du så skulle jag prova att värma siliconet med en hårtork.
        eller varmluftspistol (men inte med för hög värme) innan jag började skrapa med rakblad.
        För om du har tur så torkar siliconet av värmen.
        Värme är ju uttorkande i många fall.
        Men kan ju även göra så det smälter och bli kladdigt.
        Eftersom ditt silicon redan är kladdigt så har du ju inte så mycket att förlora på det.

        Prova att öka och sänka temperaturen och se vad som händer med siliconet.

        För du kommer nog bara att smeta ut silikonet om du försöker att skrapa det när det är kladdigt.

        OBS! värm inte för nära det silicon som du vill ha kvar.
        Senast redigerad av ABSOLUT-71; 15 March 2012, 09:04.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Silikon härdar genom att reagera med fukt ur luften; man kan snabba på processen (en smula) genom att spraya vatten på fogen.

          Tycker dock en silikonfog som härdat i 24 timmar borde hålla en BTN bakgrund om inte antingen BTN'en eller glaset varit jäkligt skitigt så inte silikonet kunnat fästa.

          EDIT: silikon fäster bra på silikon, så du behöver inte få bort absolut alla silikonrester för att lägga på nytt ovanpå, men du måste få bort allt som sitter fast dåligt mot underlaget.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • johnsson_82
            • March 2012
            • 289

            #6
            Ursprungligen postat av GlennWiberg
            Hum silikon brukar härda 1-2mm på 24 timmar. så man bör vänta några dygn. så om det luktar stark ättika så är det inte härdat än. Är den gamla sillikonen torr eller är den fortfarande kletig? För är den kletig så är det nog fel på sillikonen. Jag skulle inte använda lacknafta.
            Ja den brukar ju göra det, och det var precis så det stod på förpackningen. Jag lossade bakgrunden och tömde akvariet igår. Idag är silikonen fortfarande kletigt. Undrar om det har att gör a med att det kom i kontakt med vatten när dte fortfarande inte var riktigt torr.

            Kommentar

            • johnsson_82
              • March 2012
              • 289

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              1)
              Är det verkligen akvariesilikon du har haft ?
              Ja, det var Casco glassilikon som ska vara lämpligt för akvarium. Jag avlägsnat det mesta från glasskivan det finns bara en tunn hinna kvar. Denna är dock fortfarande kletigt. Tycker att det är väldigt konstigt eftersom den har stått och vädrat hela natten. Kan det vara så att den tar längre tid på sig att torka eftersom den kom i kontakt med vatten innan den var ordentligt torr?

              Kommentar

              • johnsson_82
                • March 2012
                • 289

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Silikon härdar genom att reagera med fukt ur luften; man kan snabba på processen (en smula) genom att spraya vatten på fogen.

                Tycker dock en silikonfog som härdat i 24 timmar borde hålla en BTN bakgrund om inte antingen BTN'en eller glaset varit jäkligt skitigt så inte silikonet kunnat fästa.

                EDIT: silikon fäster bra på silikon, så du behöver inte få bort absolut alla silikonrester för att lägga på nytt ovanpå, men du måste få bort allt som sitter fast dåligt mot underlaget.

                Det känns som att vattnet just är problemet i det här fallet. Den förbannade silikonen har fortfarande inte torkat trots att det stått och vädrat över natten. Förstår om det tar längre tid för den att torka helt men borde den inte var klibbfri efter 12 timmar?

                Kommentar

                • johnsson_82
                  • March 2012
                  • 289

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  1)
                  3)
                  Ta inte lacknafta till hjälp. Skrapa så mycket det går med ett rakblad (sådana man har till
                  glashällar är bra), men skrapa försiktigt så du inte repar. sedan ger man sig på resterna
                  med kemisk ren aceton, obs ingen olja i acetonen, låt torka ut ordentligt innan du
                  börjar silikonera igen.




                  .
                  Så det är ok att använda aceton i värsta fall. Jag är ju lite rädd för att akvarievattnet så småningom ska bli förorenat men du tror inte att det är någon fara? Aceton är ju väldigt flyktigt så eventuella rester kanske dustar bort?

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av johnsson_82
                    Så det är ok att använda aceton i värsta fall. Jag är ju lite rädd för att akvarievattnet så småningom ska bli förorenat men du tror inte att det är någon fara? Aceton är ju väldigt flyktigt så eventuella rester kanske dustar bort?
                    torka noga, låt det torka med hyfsad ventilation en dag eller så.....


                    sedan är det alltid en bra grej att fylla karet med vatten, och låta stå i en dag, töm ut och släng.




                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • johnsson_82
                      • March 2012
                      • 289

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      torka noga, låt det torka med hyfsad ventilation en dag eller så.....


                      sedan är det alltid en bra grej att fylla karet med vatten, och låta stå i en dag, töm ut och släng.




                      .
                      Ok, jag väntar tills imorgon och ser om silikonresterna torkat. Isåfall är det ju bara att smeta på en ny omgång silikon och låta det torka ordentligt den här gången tillsammans med bakgrunden. Om det fortfarande klibbar imorgon åker nog bakgrunden i soptunnan och acetonflaskan fram. Känns dock helt otroligt att silikonresterna inte skulle torka. Har det någonsin hänt förr?

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Vad jag vet löser varken lacknafta eller aceton silikonlim, i alla fall inte efter att det härdat.

                        Om du inte har fått hud på silikonet efter ett helt dygn skulle jag nästan tippa ditt lim är defekt på något vis.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • johnsson_82
                          • March 2012
                          • 289

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Vad jag vet löser varken lacknafta eller aceton silikonlim, i alla fall inte efter att det härdat.

                          Om du inte har fått hud på silikonet efter ett helt dygn skulle jag nästan tippa ditt lim är defekt på något vis.
                          Ja jag misstänker också att det är något fel på det. Eller så är det så att härdningstiden förlängs eftersom silikonet av misstag kom i kontakt med vatten. Hur som helst, härdar det är det bara bra. Då kan jag börja om med nytt silikon som jag litar på. Men så länge det andra klibbar vågar jag inte göra något med risk för att det aldrig slutar klibba. Jag vill ju inte ha ohärdat silikon i akvariet när jag fyller det med vatten. Jag väntar tills imorgon och ser om jag kan se någon skillnad. Om inte så ska jag försöka får bort det med aceton för det borde ju gå så länge det inte härdat.

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            #14
                            Släng det silikonet garanterat fel på det eller för gammalt.. gör som dom säger här med nytt silikon...
                            aceton utan olja är nog inte till att lösa silikonet utan ta få bort fett och smuts på glaset.
                            och Lycka till
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...