Keramik + akvarie = sant?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mashugg
    • March 2012
    • 70

    Keramik + akvarie = sant?

    Någon som har erfarenhet av glaserad keramik i akvarier? Då min mor håller på mkt med keramik och använder en hel del glasyr som inte är giftig (säker att ha när man glaserar saker att ha mat i/på) så har jag funderingar kring egentillverkad inredning och därmed "sno" lite lera + glasyr från henne.

    Ist för att lägga ner massa pengar på dyr inredning så kan man skapa något själv t ex grottor eller försöka sig på något som kan liknas vid skiffersten. Är ju bara fantasin som sätter gränserna :P
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    det går att ha i akvariet för att svar på din fråga.

    men ja undrar vad exakt menar du med dyr inredning?

    ja har plockat de mesta av min inredning i naturen är där va den gratis, stenar, löv, grenar etc...

    grottor kan du göra av en kokosnöt, klyv den i två delar, koka bägge halvorna å ta ur köttet, koka dom igen. sen tar du en tång eller polygrip å bryter loss lite grann i kanten så du får en öppning, lägg ner den i akvariet. klart!
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Mashugg
      • March 2012
      • 70

      #3
      Med dyr inredning så menade jag om man skulle köpa allt i affär. Men visst, vet man vad som kan stoppad ner i ett akvarie utan risk för att ställa till det det för biotopen så är det ju bara fantasin som sätter gränsen där med .
      Jag är ju en nybörjare så jag är väldigt osäker på
      vad för sorts krimskrams man kan slänga ner till småttingarna.

      Antar att det mesta funkar sålänge man rengör och steriliserar det?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Personligen har jag hellre "naturliga" saker i mitt kar än glaserad keramik. Trots att den glaserade keramiken är godkänd för att ha mat på, är det inte säkert att det funkar i ett akvarium där det kan urlakas något negativt.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          Ursprungligen postat av Mashugg
          Med dyr inredning så menade jag om man skulle köpa allt i affär. Men visst, vet man vad som kan stoppad ner i ett akvarie utan risk för att ställa till det det för biotopen så är det ju bara fantasin som sätter gränsen där med .
          Jag är ju en nybörjare så jag är väldigt osäker på
          vad för sorts krimskrams man kan slänga ner till småttingarna.

          Antar att det mesta funkar sålänge man rengör och steriliserar det?
          alltså menar du typ grottor å dykare å sådan inredning?

          du kan i princip stoppa ner det mesta i akvarium, det man ska undvika är grenar från barrträd då dom innehåller ett ämne som inte är speciellt nyttigt.
          men exempelvis fruktträd, äpple, päron osv funkar bra. även ek och bok tror jag ska funka. även löven från dessa träd kan man använda.
          dom flesta stenar funkar utan problem, ska man ha skiffer så finns det 2 sorters, en som innehåller nån form av olja kan man säga. den ska man inte ha.

          man behöver inte sterilisera någonting, det räcker att du sköljer ren stenarna, eller om du vill, koka dom en stund å gör rent dom.
          grenarna kan du skölja av lite lätt å sen äre bara å stoppa i dom.

          kolla i min kub tråd (signaturen) så ser du hur jag har använt grenar från äppelträd och vanliga stenar från älven. har även kokosnöts grottor men dom syns nog inte på bilderna.

          kolla även tråden "akvariestugan" mats har mycke grenar å naturmaterial i sina kar å det är riktigt snyggt.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Mashugg
            • March 2012
            • 70

            #6
            Mina planer med keramiken är att försöka skapa grottor och kombinationer av sten som bildar någon sorts "miniberg".
            Frågade precis min mor om detta och hon sa att hon slänkt i en ubåt jag tillverkade i keramik i sitt akvarium. Fiskarna har inte dött än på ca ett år så jag antar att det kan funka.

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              pröva bygga med bara naturstenar istället, tror det blir snyggare.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • s0me0ne
                • November 2011
                • 6

                #8
                Jag slängde ner en keramikgrej i mitt kar, håller på att meka och se vad jag ska ha för inredning då jag nyss köpt ett på 200 l och det var så tomt.
                Den får agera grotta tills jag hittar nåt annat skoj.


                (hoppas mitt inlägg ser ut som det ska då det är första gången jag länkar till nåt, kan vara mitt första inlägg här dessutom)

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  jag går med ut i skogen o hämtar grenar o sten. tycker inte keramik gör sig bra i akvarium. inte plastgrejjer heller såom dykare o slott o skeppsvrak etc.

                  Kommentar

                  • Mashugg
                    • March 2012
                    • 70

                    #10
                    Ursprungligen postat av s0me0ne
                    Jag slängde ner en keramikgrej i mitt kar, håller på att meka och se vad jag ska ha för inredning då jag nyss köpt ett på 200 l och det var så tomt.
                    Den får agera grotta tills jag hittar nåt annat skoj.


                    (hoppas mitt inlägg ser ut som det ska då det är första gången jag länkar till nåt, kan vara mitt första inlägg här dessutom)
                    Hoppas du hällde bort mjölken innan du stoppade ner den i akvariet

                    Passar väl bra det där? Kommer nog se ännu bättre ut när det kommer lite alger på den, tycker jag iaf

                    Länken funkade bra

                    Kommentar

                    • s0me0ne
                      • November 2011
                      • 6

                      #11
                      Tack!
                      Jo jag diskade den väldigt noga, men några alger lär inte dyka upp på den, har extremt hungriga algätare som håller akvariet skinande rent.
                      Längtar till sommaren då man kan leta efter rötter och sten som hannesc sa, det kommer bli kul. Får se hur länge den stannar i akvariet mjölkkrukan, den kanske smälter in bra när jag fått dit lite mer växter.

                      Lycka till med inredningen!

                      Kommentar

                      • ratatosk
                        • March 2011
                        • 14

                        #12
                        Jag tycker du ska strunta i vad stilpoliserna säger. Läser på själv nu o blir extremt irriterad på att många akvarieböcker bannlyser saker som dykare o vrak. Helt osakligt, fiskarna lär ju inte bry sig. Vill man ha röda stugor o flaggstänger i sitt akvarium är det väl inte värre än att det finns folk som gillar småblommiga tapeter.

                        Har extremt svårt att tro att keramiken skulle vara skadlig, men vill du vara ännu säkrare kan du ju hoppa glasyrerna.

                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #13
                          I det stora karet har jag ett skeppsvrak och en romersk båge. Jag tycker detta är snyggt, men i de mindre karen har jag faktiskt gråsten som jag har plockat i naturen. Det fungerar bra. Grenar har jag inte vågat mig på att plocka än, eftersom jag inte har vetat vad man kan använda för grenar, men nu efter att ha läst den här tråden, så vet jag ju det. så när snön försvinner, blir det till att knata ut i skogen och plocka inredning att ha i karen
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          Arbetssätt...