Hur bygga högt med sten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Hur bygga högt med sten?

    Jag har ett 180 liter malawi som är ganska "platt" och tråkigt inrett ur firrarnas synvinkel. Skulle vilja bygga med stenar på höjden (och såklart mer eller mindre fylla botten med sten) men är osäker på hur?
    Har sett bilder på akvarier med bara stenar som "bakgrund" och undrar hur det görs?
    Och så undrar jag: om man silikonar ihop stenar på höjden, kan dom då ta stöd på exempelvis bakrutan? Låter scary
    Kanske är det säkrast att bygga ett röse mitt i karet på höjden, som inte behöver ta stöd mot någon ruta? Och silikona.
    Vad är era erfarenheter?

    /Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    På 1970-talet var det inne att bygga med sten mot bakrutan. Ofta användes stenkol som är lättare och lite mjukare än granit. Eftersom det är helt svart ger det en lite artificiell känsla, men ganska effektfullt. Det går att göra med tyngre stenar i andra färger också, men man får naturligtvis vara försiktig så man inte krossar någon ruta när man bygger. Det viktiga är att man sätter dit alla stenar först. De stora underst. I balans - inget vickande. Sedan vatten och sist sand. Är det sand i akvariet från början, kan någon fisk gräva så att allt rasar och en ruta krossas. Däremot tål glaset trycket av stenarna - men inte slag.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      du behvöer inte silikona. bara lägg all sten i ett rösa.försök inte bygga grottor eller så. ser bara dumt ut.

      och ha liggunderlag eller frigolit under sanden som stenarna kan ligga på.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Mashugg
        • March 2012
        • 70

        #4
        Hr planer på ett 400-liters akvarium inom den närmsta tiden. Kanske är lite tidigt med så stor då jag ganska nyligen införskaffade mig mitt första akvarium på 20 liter. Dock så känner jag att ett stort intresse håller på att byggas upp för just akvarier att jag vet inte om jag kommer kunna hålla mig. Vill leka med de stora pojkarna (och tjejerna såklart).
        Jag skulle vilja skaffa mig lite större stenar passande ett 400 liters som är av typ skiffer-stil. Min mor har någon gång sagt till mig att just skiffer ska man inte ha pga mineralerna och annat skit som gör att vattnet blir oljigt (hon har ett 180-liters hemma sen ett par år tillbaka).
        Finns det någon annan passande stentyp som har liknande utseende som skiffer? Inte platt som skiffer utan lite mer "mulliga" men med de karaktäristiska "lager" som skiffer har?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Svart skiffer är inga problem att använda, men du har annars "Knivsten" som är en tjockare lite rundare variant av skiffer.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mashugg
            • March 2012
            • 70

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Svart skiffer är inga problem att använda, men du har annars "Knivsten" som är en tjockare lite rundare variant av skiffer.
            http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=59&page=1
            Ahh precis vad jag hade tänkt mig. Tusen tack för hjälpen
            Slänger in den där hemsidan på bokmärken för framtida bruk

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              pwss är bra o ha som bokmärke. en väldigt bra sida att köpa från.- gott rykte

              Kommentar

              Arbetssätt...