Blästersand och kattsand fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquatic
    • February 2012
    • 51

    Blästersand och kattsand fråga

    Hej igen.
    Jag undrar vilken blästersand från jula det är man ska köpa, så man inte köper fel?
    Har sökt runt lite nu men måste åka iväg snabbt så skriver frågan, vet att man kan få svar om man söker men hinner inte just nu.
    Sen undrar jag också vilken kattsand det är man ska köpa från coop forum?
    tack
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det finns bara en på jula. kanske finns olika storlek iof men jag har kört med den minsta.

    du ska köpa denna. ej klumpbildande. ( denna köpte jag iof på willys.) det viktiga är att det ej är klumbbildande. bränd bentonitlera ska det vara.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      Har du nått Bauhaus i närheten så kan du köpa deras SandlådeSand, det funkar lika bra som blästersand
      / dtoppen /

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        nja, de har funnits 2 sorters blästersand på jula om ja inte minns fel, men det är "natur sanden" du ska ha.
        har för mig att den andra innehöll massa metaller å annat konstigt, dock så hittar ja den inte i sortimentet nu så de kan hända att dom tagit bort den.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av MrH
          nja, de har funnits 2 sorters blästersand på jula om ja inte minns fel, men det är "natur sanden" du ska ha.
          har för mig att den andra innehöll massa metaller å annat konstigt, dock så hittar ja den inte i sortimentet nu så de kan hända att dom tagit bort den.



          Art.nr: 018297



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            exaktamundo

            Kommentar

            • Aquatic
              • February 2012
              • 51

              #7
              Tack för ni svara, allt är inköpt!

              Hur noga behöver man tvätta julas blästersand och kattsanden innan jag kan lägga ner de i akvariet?

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Blästersanden inte alls. Kattsanden kan du skölja ordentligt. Halvfull spänn. I med duschslangen. För runt. Låt stå o svämma över tills vattnet är klart

                Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                Kommentar

                • Joakim Lundgren
                  • August 2006
                  • 631

                  #9
                  Nu var det ju visserligen specifikt Julas sand som ts var intresserad av men jag vill ändå tipsa om att även biltema har sand. Jag använder deras sand i ett 240 och det funkar bra.
                  AKA: Lizardking

                  Kommentar

                  • Mashugg
                    • March 2012
                    • 70

                    #10
                    Ursäkta om jag "stjäl" tråden en aning här
                    Finns det något rekommenderat djup man bör har på sanden när det ligger i akvariet? Eller är det en smakfråga?

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Jag ursäktar också om jag stjäl tråden lite här... jag är ju full blown amatör och måste få fråga; vad har ni kattsanden till i karet?

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mashugg
                        Ursäkta om jag "stjäl" tråden en aning här
                        Finns det något rekommenderat djup man bör har på sanden när det ligger i akvariet? Eller är det en smakfråga?
                        ne det gör det väl inte, men man bör ta i ordentligt om man vill att växterna ska må bra.
                        kanske 10-15 cm där bak o 5 där fram eller så

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jag ursäktar också om jag stjäl tråden lite här... jag är ju full blown amatör och måste få fråga; vad har ni kattsanden till i karet?
                        haha du är då fasen ingen amatör.
                        kattsanden, den brända bentonitleran, är väldigt porös. dvs massa goa bakterier som kan bildas där o gnaga sönder skit till närisngsämnen för växterna. växter med lite kraftigare rötter gillar också det porösa materialet

                        jag kör med kattsand under blästersand i mitt asien-kar. funkar kanonbra. växer som tusan utan nån som helst gödning eller kolkälla

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          haha du är då fasen ingen amatör.
                          kattsanden, den brända bentonitleran, är väldigt porös. dvs massa goa bakterier som kan bildas där o gnaga sönder skit till närisngsämnen för växterna. växter med lite kraftigare rötter gillar också det porösa materialet
                          jag kör med kattsand under blästersand i mitt asien-kar. funkar kanonbra. växer som tusan utan nån som helst gödning eller kolkälla
                          Aah! Jag skall förstå!

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            bra bra!

                            det finns ju en dyr variant man kan köpa i zooaffärer.ECS heter det tror jag. meeen det är i princip samma sak vad jag har fattat det som.. så bättre gå till coop o köpa kattsand

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              bra bra!

                              det finns ju en dyr variant man kan köpa i zooaffärer.ECS heter det tror jag. meeen det är i princip samma sak vad jag har fattat det som.. så bättre gå till coop o köpa kattsand
                              Ja, jag tänkte att det var en sån grej det handlade om, men var osäker och tvungen att fråga!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...