Granit på plastnät som grottor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Granit på plastnät som grottor?

    Jag var igår o köpte tre kartor (30*30 cm) med granitstenar limmade mot plastnät. Fungerar dessa att ha i akvariet tro?

    Över natten har stenkartorna fått lega ljummet vatten i badkaret. Inga synliga utfällningar och limmet/silikonet sitter lika bra som innan vattenbadet. Bröt loss en granitskärva och gnuggade limsidan med aceton, och det löste i princip ingenting alls.

    Vad tror eller vet ni panelen?
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #2
    Ajajaj...ingen som vet något om sådant. Jag som tänkte börja bygga snart o allt.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      vågar du verkligen sätta ner nått i karet som du inte vet hur det uppför sig
      när det har varit i vatten 1 dag, 1 vecka, 1 månad,,,,etc etc.


      ex.

      hur vet du att det där limmet som håller ihop allt inte är mögelbehandlat ??



      aldrig i livet nått sånt kommer ner i mina kar....inte när jag inte vet vad skiten innehåller
      och hur det påverkas över tid i vatten......




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        vågar du verkligen sätta ner nått i karet som du inte vet hur det uppför sig
        när det har varit i vatten 1 dag, 1 vecka, 1 månad,,,,etc etc.


        ex.

        hur vet du att det där limmet som håller ihop allt inte är mögelbehandlat ??



        aldrig i livet nått sånt kommer ner i mina kar....inte när jag inte vet vad skiten innehåller
        och hur det påverkas över tid i vatten......




        .
        - Det är liksom det jag försöker klura ut innan jag bygger med det i karet : )

        Att klinkers och byggsten fungerar i kar vet jag redan efter att ha läst många inlägg som handlat just om det med bra resultat. Det är limmet på baksidan av stenarna jag försöker identifiera.
        Någon kanske vet vad för slags lim/silikon som används för att fästa den här typen av golv/väggmaterial av sten. Finns olika stentyper fästade mot nät på det här viset som används för golv och kanske väggar, som klinkers.
        Senast redigerad av perfetto; 25 February 2012, 13:35.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          kollade med kakelsättaren som bor bredvid mig.

          enligt honom så är i princip allt som har med klinker / kakelläggning någon
          form av antmögelbehandling på sig.


          du bestämmer......



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            kollade med kakelsättaren som bor bredvid mig.

            enligt honom så är i princip allt som har med klinker / kakelläggning någon
            form av antmögelbehandling på sig.


            du bestämmer......



            .
            - Tackar för info. Jag kommer i så fall att ta bort fästmaterialet och silikona dit bitarna istället.

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              kollade med kakelsättaren som bor bredvid mig.

              enligt honom så är i princip allt som har med klinker / kakelläggning någon
              form av antmögelbehandling på sig.


              du bestämmer......



              .
              - Du Kensa, kan du fråga din kakel-kompis vad för slags lim/silikon som används till sådana här nät med sten på? Det går inte bort med vare sig aceton eller kemisk bensin, nämligen. På en vanlig klinkerplatta sitter på undersidan oftast ett rutmönster av vitt kitt/lim/spackel, eller vad det är för något. Här är stenarna fästa mot det här plastnätet med någon gulaktig fästmassa.

              Frågan är hur mycket det skulle påverka 720 liter vatten om det nu var antimögelbehandlade fästpunkter mot det där nätet, och massan är snudd på omöjlig att påverka med lösningsmedel?

              Kommentar

              Arbetssätt...