Eltejp eller silvertejp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Eltejp eller silvertejp

    Är det någon som vet ifall räkor reagerar på någon av såna tejper? Funderar på att använda troligen eltejp för att hålla fast "vass" i ett akvarium.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Om det är så nyttigt med tejp vet jag inte men varken silvertejp eller eltejp brukar sitta bra i längden där det är fuktigt så det spörs om det blir bra ens rent tekniskt. Nåt som fungerar och är oskadligt är superlim (cyanoakrylat). Det används till och med för att limma fast levande djur som koraller och liknande så det är absolut lämpligt. Användbart är också diverse epoxilim som används inom saltvatten för att fästa koraller mm. Du hittar en del här:



    Vass brukar inte bli så långvarigt i akvarium och räkor särskilt kommer nog att plocka sönder den. Ett sätt att hantera det är att doppa vassen i vattenglas/natriumsilikat. Då blir den hållbar.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Personligen hade jag inte använt tejp öht. Bambu kan ge samma intryck som vass och kan dessutom ofta lackas utan stora problem. Håller betydligt längre än vass även som olackad. För att hålla fast bambun kan man ta en frigolitskiva och trycka ned bambun i och så tynga ned allt med täckglas. Går även att silikona bambu på en glasskiva och lägga allra underst i karet, sedan fylla på med grus/sand/whatever. Silikon fäster visserligen dåligt på trä, men får man in det i hålet av bambun så håller det tillräckligt bra.
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Det är torkad obehandlad, tror jag, pil från IKEA. Tänkt på vanlig vass utifrån oxå och bara byta ut allteftersom. Inte bambu den här gången även om sån håller länge olackad. Använt bambu förr som tejpat i hål borrade i plexi som varit täckglas. Lätt att byta eller flytta om man vill.
        Tänkte att linda runt längst ner på "vassen" och låta tejpen gå ut så grus/sten fastnar och tynger ovanpå tejp.
        Får fundera på om törs prova med tejp helt nere i vatten.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • putte90
          • July 2010
          • 62

          #5
          Tja, är det död vass du har tänkt ha i akvariet? skulle det inte vara lättare att fästa vassen i nån sorts skiva? typ liggunderlag? bara att sticka igenom vasstråna och ha nån slags sprint på undersidan av liggunderlaget... typ sticla en dyckert igenom varje vasstrå eller linda najtråd runt och sedan bara lägga grus över liggunderlaget?

          Det där med tejp lät väldigt krångligt men jag ska fundera lite till!

          mvh patrick

          Kommentar

          • putte90
            • July 2010
            • 62

            #6
            tjo igen! eller om du har nån spackelskvätt över att bara lägga ut i en tunn kaka och bara trä ner vassen i kakan och sedan lacka?

            det finns många lösningar på detta problem haha

            mvh patrick

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Jag tejpade ihop mitt stora innerfilter (två balkongblomsterlådor vända mot varandra) med silvertejp.
              Satt som berget och fiskarna mådde precis som de brukar.

              Kommentar

              Arbetssätt...