Engelsk sjösten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Westerö
    • February 2012
    • 41

    Engelsk sjösten.

    Hejsan på er!

    Har en fråga,har engelsk sjösten i mitt 370 liters akvarium...mycket grovkornig upp till 1cm.....Har ganska många bottenlevande fiskar såsom kuhliål,ancistrus,pansarmalar,prakt och pakistanbotior. Vad jag läst borde ju mitt grus vara helt fel till dessa fiskar? Haft allt i flera år och ingen nöd på fiskarna vad jag sett,men nu ska det bytas silikon så jag tänkte passa på och byta ut "botten" men till vad?? Är blästersand att rekomendera??

    MVH Tommy
  • Simon Wikström
    • January 2011
    • 223

    #2
    Hej och välkommen till forumet!
    Jag skulle byta till sand om jag var du fast om du ska göra det, håll koll på nitritvärdet första tiden för det finns en massa viktiga bakterier i bottensubstraten som bryter ner fiskskit. Men mata sparsamt första tiden efter sandbytet så ska det inte vara några problem. Angående sandsort så skulle jag köpa rådasand istället för blästersand för blästersand kan ha rätt vassa kanter som kan skada spröten på dina fiskar.
    Mvh Simon
    720 l med 2 st Hypostomus soniae.
    105 l med VF Poecilia reticulata.

    Kommentar

    • Westerö
      • February 2012
      • 41

      #3
      Hej och tack för välkomnandet!

      Hmm...rådasand? Vad är det? Jag är Finlandsvensk så finns vissa saker jag inte känner till,saker här har inte samma namn som i Svea rike. Kan du precisera?

      MVH Tommy

      Kommentar

      • Simon Wikström
        • January 2011
        • 223

        #4
        Hej!
        Rådasand är från ett företag gräver ut sand på platsen Råda i Sverige så då kanske det är svårt att få tag i i Finland Men hör med dom i en akvarieaffär om dom har någon sand som inte har vassa kanter. Det är många som använder blästersand i akvariet men den sanden är ju till för att blästra med så det är vassa kanter på den medans bra sand för fiskar som Corydoras och botior borde ha rundade kanter.
        Mvh Simon
        720 l med 2 st Hypostomus soniae.
        105 l med VF Poecilia reticulata.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          blästersand o rådasand är mer eller mindre exakt samma. o blästersand har inte vassa kanter. blästring har inget med vassa kanter att göra. man kan blästra med stål med och då är det kulor. så sanden är inte vass utan rund.
          jag har den i mina kar o pansarmalar med det med.

          sen är blästersand braaaaa mycket billigare än rådasand. du får 25kg för 50:.- på Jula. rådasanden i akvariebutiker kostar någ runtt 200 för samma mängd.

          så jag säger blästersand. utan tvekan!

          Kommentar

          • Westerö
            • February 2012
            • 41

            #6
            Hejsan!!

            Ska åka in till Vasa i veckan så blästersand borde ju finnas på Motonet eller Claes Ohlson?! Akvariet är ju 1500X500 så en 60kg? Jag har två räkor också..ingen aning om namnet för jag har fått dom ganska stora ca5cm..gillar de också sand?Eller ska man försöka göra en grus oas?

            Mvh Tommy
            Senast redigerad av Westerö; 19 February 2012, 09:51.

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              och sandlådesand från Bauhaus är ännu biligare men rådasanden är något mörkare/rödare vilket jag tycker är snyggare
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Westerö
                • February 2012
                • 41

                #8
                Hejsan!

                Sanden inhandlad,det blev 0,5-1,2mm.Finsk sand men den är också lätt rödbrun.Men tänkte fråga att när jag tar bort den gamla sanden,ska man lämna lite "gegga"kvar och sedan på med sand för att hålla kvar bakterierna?

                Tommy

                Kommentar

                • Simon Wikström
                  • January 2011
                  • 223

                  #9
                  Ursprungligen postat av Westerö
                  Hejsan!

                  Sanden inhandlad,det blev 0,5-1,2mm.Finsk sand men den är också lätt rödbrun.Men tänkte fråga att när jag tar bort den gamla sanden,ska man lämna lite "gegga"kvar och sedan på med sand för att hålla kvar bakterierna?

                  Tommy
                  Spara geggan men jag skulle lägga den i övre skiktet av sanden för jag det är där den gör störst nytta eftersom fiskskiten som ska brytas ner finns uppepå sanden.
                  Mvh Simon
                  720 l med 2 st Hypostomus soniae.
                  105 l med VF Poecilia reticulata.

                  Kommentar

                  • Westerö
                    • February 2012
                    • 41

                    #10
                    Hejsan!

                    Nu ska vi se hur det går för mig i mitt lilla experiment.Jag la nämligen ett 2-3cm jordlager under blästersanden 0,5-1,2mm. Så få se hur det fungerar....allt "slam"från den gamla botten la jag hälften i jorden och hälften i övre lagret av sanden. Och eftersom jag min idiot utrotat alla snäckor jag hade men andra snäckätande snäckor så fick jag ju lov att KÖPA nya. 2euro styck...gissa om jag kände mig dum! Då har jag utrotat hundratals min dumma fan!! Men det var innan jag hittade detta fina forum,så hoppas de hastigt blir fler av dem.

                    Mvh Tommy

                    Kommentar

                    Arbetssätt...