Någon som känner igen gruset?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    Någon som känner igen gruset?

    Haj!
    Är på jakt efter ett grus, men har inte lyckats hitta det. Fann en provburk nämligen med detta i och tyckte det skulle passa bra i mitt akvarium. Någon som sett något liknande kanske? Det är ca 2-5mm och mörkgrått med lite gröna och lila nyanser, verkar inte vara färgat. Ser ut att vara någon slags "flodgrus" då det är rundat och flera olika stenar i. Tog en snabb bild, lite mörkare i verkligheten bara.



    *håller tummarna*
    "The trees move... do you not see it?"
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    vart går gränsen grus/liten sten?
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      sand= 0,06-2mm, grus= 2-60mm, sten= 60-200mm. Vill du veta fin, mellan och grov storlekarna kan jag googla det med
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Fast det finns tyvärr lite olika gränser, alla håller sig inte till gamla hederliga Atterberg...

        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Grottbert
          • November 2009
          • 340

          #5
          Sant att det ser ut som sjö/flod-grus. Det jag har sett på djurbutiker brukar vara mycket gulare(engelsk sjösten).
          Kanske finns på någon bygghandel vid dekorationsstenen? Har fyndat förut på t.ex blomsterlandet med. Dock sommartid.

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Jag tycker mig ha sett sådant sand/grus på Kreta. Både det gröna och det svarta (lavasten) finns på grusiga stränder där. Iaf i Platanias..
            Dock lite dyrt att frakta hem den mängden därifrån som behövs till ett akvarium..
            Men.. det är bara att leta vidare...
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Firmor som säljer trädgårdssten brukar ha olika sorters grus. Men det finns grus som är olämpligt i akvarier. (giftigt, åtminstone för vissa och lite beroende på pH i akvariet. Men ser det ut ungefär som på bilden bör det vara ofarligt.

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #8
                det där påminner väldigt mycket om grus som används för parkeringar, garageuppfarter mm... ja är nog till å med ganska säker på att det är sådant grus.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • Rebah
                  • January 2012
                  • 410

                  #9
                  Jag hittade det i en zooaffär dock, så borde ju vara akvarievänligt. Ingen som kom ihåg vart det kom ifrån bara, och leverantörerna byter ju ut produkter titt som tätt.
                  Tveksam till om det är samma grus som används till parkeringar etc då där finns mjuka stenar som lavasten i blandningen, men det kanske används i sådana sammanhang med? Jag har ju inte ens en bil så vad vet jag
                  Verkar finnas någon slags granit i med, och det mörkgråa/svarta ser mer ut som skiffer, känns inte lika lätt som lavasten. Små kvartsbitar finns där med, och det beiga ser ut att vara någon slags sandsten.. Äh, ska sluta stirra mig blind på gruset och kolla bygg- och trädgårdsaffärer. Eller åka på semester till Kreta med en väska som rymmer ca 50kg sand Tackar!
                  "The trees move... do you not see it?"

                  Kommentar

                  Arbetssätt...